Mellan 2014 och 2018 har kommunen deltagit i mätningar av hur lätt det är att komma i kontakt med tjänstemän per telefon eller via e-post. Resultaten visar att Motalas anställda är svårare att få tag i än kollegorna i andra jämförbara kommuner. I 59 procent av fallen svarade tjänstemännen när de blev uppringda och i 81 procent av fallen fick testpersonen svar via e-post. Även tidigare år har resultaten varit ungefär desamma.
– Det är inte okej. Vi måste bli bättre, så är det bara, säger kommunalråd Kåre Friberg (M).
Nu har därför tjänstemännen börjat titta på hur tillgängligheten ska bli bättre. Egentligen handlar det dock om att damma av ett arbete som gjorts redan tidigare. För något år sedan gjordes nämligen en förstudie om ett servicecenter som tjänstemännen menade skulle kunna hantera merparten av de enkla frågor som ofta kommer till kommunen och genom att ha en instans som besvarade dessa skulle tillgängligheten öka. Servicecentret blev dock aldrig verklighet.
– Då skulle det kosta sju, åtta miljoner att göra så därför lades det på is. Nu ska vi titta på det här igen, men vi ska inte göra en stor ombyggnation eller så. Därför behöver det inte bli så dyrt. Andra kommuner har ju lyckats att bygga upp den här verksamheten utan att det kostar så mycket, säger Kåre Friberg.
I arbetet ingår också att se över kommunens hemsida. Då ska man bland annat göra en kundundersökning.