Makarna Amanj Aziz och Banaz Hamdi lämnade krigets terror i irakiska Kurdistan 1999 och kom till Sverige med i princip två tomma händer.
Med på resan fanns också deras omkring två år gamla dotter.
Familjen hamnade först i Stockholm, men sökte sig ganska snabbt till flyktingförläggningar i skånska Bjuv och Åstorp där man heller inte blev kvar särskilt länge.
Den fortsatta färden gick till Motala där en god vän bodde som rekommenderade staden och kommunen.
– Vi fick veta att det fanns jobb här och det visade sig vara sant. Vi bestämde oss för att lära oss svenska på SFI och det var det absolut bästa vi kunde göra, säger Banaz Hamdi som till slut prövade på olika anställningar inom industrin och restaurangbranschen.
– Jag kämpade jättemycket och ville lära mig allting. Efter en tid bestämde jag mig för att utbilda mig till undersköterska och fick börja praktisera inom hemtjänsten. Jag kom i kontakt med en gammal invandrarkvinna i Gamla stan. Det var då jag fick en idé om att jag och min man skulle starta ett företag. Vi skulle arbeta inom hemtjänsten, med både utländska och svenska kunder. Jag insåg att det fanns ett behov här, i synnerhet när det gällde personer med utländsk härkomst.
– Personalen inom hemtjänsten som bara kunde svenska ville förstås väldigt väl, men det blev en del problem eftersom vårdtagaren och vårdaren inte alltid förstod varandra.
Året var 2011 och Livskvalité AB var ett faktum.
Amanj Aziz, som fram till dess hade arbetat som montör på Dometic, berättar att det finns en speciell nyckel till den framgång som makarna skördat, och fortsätter att göra.
– Vi hade viljan att lära oss det svenska språket. Utan den kunskapen kommer man ingenstans. Som invandrare är det helt avgörande om man ska ta sig in i det svenska samhället. Kan du inte göra dig förstådd eller förstå vad folk säger till dig är du chanslös, så enkelt är det.
– Kan du inte svenska är risken stor att du hamnar utanför systemet. Du tappar självförtroendet och blir beroende av samhällets skyddsnät. Jag kan bara vädja till alla som kommer hit, sitt inte hemma i soffan och vänta på att saker och ting ska lösa sig. Du måste själv ordna det för dig och inte lita på att andra ska göra jobbet.
Banaz Hamdi är ivrig och vill skjuta in en annan faktor som, liksom språket, är direkt avgörande för om du ska lyckas eller inte.
– Den inre viljan. Som invandrare, och det gäller även alla andra i det svenska samhället, måste man vara beredd att kämpa. Du måste tåla motgångar och aldrig ge upp. Om du lägger dig ned och tror att problem löser sig av sig självt har du förlorat. Det går inte.
– Jag och min man har kämpat något oerhört. Det har varit en jättetuff resa, men i dag kan vi vara stolta när vi tittar på det som vi skapat.
Den relativt lilla lokalen på Urban Hjärnes Väg är hemvist för Livskvalité AB:s huvudkontor och ger kanske inte den riktiga bilden av företaget som på fem år vuxit till en bjässe i branschen för hemtjänst och personlig assistans.
Fram till i dag har Amanj Aziz och Banaz Hamdi startat två kontor i Linköping, två kontor i Örebro och ett Mölndal med en sammanlagd stab på 91 anställda.
På meritlistan finns dessutom två fina utmärkelser, "Årets Nybyggare i Östergötland" 2014 och "Årets Nyföretagare i Motala/Vadstena" 2014.
– Vi vill expander och växa ytterligare, men vi tänker samtidigt skynda långsamt. Det är också något vi lärt oss är bra, säger Amanj.