De undrar vart valfriheten inom hemtjänsten tog vägen

Carina Mohlin och Lennart Bylow har valt privata hemtjänstföretag men undrar vad valfriheten är värd när det inte finns några att välja på.

Carina Mohlin har haft privat hemtjänst i flera år men nu ifrågasätter hon vart valfriheten tagit vägen.

Carina Mohlin har haft privat hemtjänst i flera år men nu ifrågasätter hon vart valfriheten tagit vägen.

Foto: Lillian Andersson

Motala2022-10-03 15:47

Carina Mohlin har haft hemtjänst i tio år och valde ganska tidigt att byta från kommunen till privat utförare.

– Jag bytte till Attendo, som då fanns här i stan, säger hon.

Efter ett par år kände hon att servicen inte var som i början och bytte igen. Flera av personalen hon tyckte om gick till AP Hemtjänstgruppen och det blev ett naturligt val.

– I våras fick vi plötsligt brev från kommunen att Attendo skulle ta över. Jag hade hört att de köpt upp flera andra och då blev jag riktigt sur.

Hon menar att valfriheten försvann och det som erbjöds var ett företag hon lämnat för att hon inte var nöjd.

– Jag var ganska öppet kritisk, men fick veta att det skulle inte göra någon skillnad då personalen skulle vara kvar.

Lennart Bylow hade också Attendo, bytte till AP och nu är han tillbaka igen fast ofrivilligt denna gång. Han uppskattar att personal från AP följde med men är kritisk till hur sommaren varit.

– Det klart att personalen måste få ha semester men det måste ju fungera, säger han men tillägger att det blivit mycket bättre efter semestern.

Att ett stort företag förvärvar de små ser han som naturligt, då det kan vara svårt att driva de mindre.

– Och så länge de har personalen kvar, som jag haft innan, så är det bra, säger han men tillägger att annars vet han inte hur han skulle göra.

Att det bara finns ett hemtjänstföretag med vård, utöver kommunen, att välja anser han inte är valfrihet. Carina Mohlin håller med:

– Om bägge funkar så är det inget problem, men när det är två som inte funkar så jättebra så har man ju inget att välja på.

Ebba Sörenson, tillförordnad verksamhetschef Attendo Hemtjänst, är positiv till LOV. 

– När det är konkurrensen så driver man på kvaliteten, det är en möjlighet att förbättra verksamheten.

Deras förvärv av tre mindre hemtjänstföretag är ett målmedvetet sätt att växa. Att det samtidigt innebär färre att välja på och därmed mindre konkurrens kommenterar hon:

– Det kan inte Attendo står för. Det handlar om vad det finns för företag i kommunen. Vi är bara glada om det kommer fler och vi kan växa tillsammans.

Men ni har förvärvat de som fanns?

– Det har vi. Men vi har ju konkurrens med kommunens egenregi också, den absolut största.

Angående sommaren säger hon:

– Det var vår första sommar, sedan de tre förvärven, och att vi känner oss nöjda med den och ser fram emot en ännu bättre sommar nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!