Bakgrunden är den internationella modersmålsdagen som FN-organet Unesco instiftade 21 februari 2000 för att skapa ökad medvetenhet kring språkliga och kulturella traditioner.
– Men 21 februari infaller under vårt sportlov så därför manifesterar vi under veckan före, säger Marianne Henriksson, enhetschef för den kommunala verksamheten Bryggan.
Bryggan arbetar med integration av nyanlända och ansvarar också för skolornas modersmålsundervisning. Ett 50-tal lärare, i cirka 25 språk, undervisar 700 elever. Störst är behoven av ökade kunskaper i arabiska och somaliska. I andra änden av skalan pluggar några få elever tyska och polska.
– Vi har efterfrågan på fler språk, men där kommer bristen på lärare in, säger Marianne Henriksson.
Många av lärarna har någon form av pedagogisk eller akademisk utbildning med sig från sitt hemland. Här finns tidigare journalister, geologer och miljöinspektörer. Men fortsatt har de karriärvägarna inte varit framkomliga i Sverige.
Varför också undervisning i invandrande elevers hemspråk – nyckeln till integrations sägs ju vara att snabbat lära sig svenska?– För att lära dig ett nytt språk, måste du också ha kunskaper i grammatik och annat i ditt eget språk. Så fungerar hjärnan och det visar även all forskning, svarar Marianne Henriksson.
För modersmålslärarna handlar det dessutom om att ge studiehandledning, att översätta vad som sker på lektionerna så att de nyanlända hänger med och kan svara för sig.