De ska utbilda nyanlända föräldrar

Det räcker inte att bara placera ut nyanlända i klassrummen. Det tycker resursteam IN som, jobbar för att alla elever ska få en chans att klara skolan och bidra till samhället.

Tio tips till skolornas personal om hur de ska jobba med nyanlända elever.

Tio tips till skolornas personal om hur de ska jobba med nyanlända elever.

Foto: Hedda Themner

Motala2019-01-17 05:00

Nyanlända elever ska få en ärlig och bra chans när de kommer till Sverige. Det är vad Carina Lund och Susanna Asknert kämpar för med Resursteam IN. De jobbar som en länk mellan skolorna, integrationsenheten Bryggan och bildningsförvaltningen.

Efter hösten 2015, när det kom många nyanlända, fanns det personal på skolorna som inte hade erfarenhet av att ta emot barn som kommer nya till Sverige. Tidigare hamnade alla nyanlända i en förberedelseklass, men detta förändrades så att alla skolor fick ta emot barnen. Helt nyanlända placerades ut i klassrummet för att klara sig själva.

Då kände Carina Lund och Susanna Asknert att det behövde göra något i kommunen, ett nytänk för hur man kan stötta lärare och rektorer ute på skolorna.

– Vi kallar det för resursteam, för vi vill vara en resurs som inte är knuten eller bunden. Utan som kan fördelas beroende på var behovet finns. Det ska bygga på att skolorna säger vad de behöver hjälp med, och då ska det finnas kompetens som är flyttbar och lättåtkomlig, säger Carina Lund.

När SKL, Sveriges kommuner och landsting, sedan kom med kravet på att alla skolor skulle ha en egen handlingsplan för nyanlända, såg resursteamet det som en bra chans att starta ett nätverk. De ville nå ut till alla skolor i kommunen, och nu behövde plötsligt väldigt många hjälp.

– Vi sa att om de skickade en representant till oss så hjälper vi till att fixa en mall till handlingsplan, och stöttar er i hur man kan fylla i den. Då fick vi alla skolor att skicka minst en representant till något som vi kallar för In-nätverket. Vi träffas nu allihop tre gånger per termin, säger Carina Lund.

Susanna Asknert berättar om nätverksträffarna.

– Vi brukar försöka anpassa innehållet efter behoven. Vi bjuder in externa föreläsare, politiker, verksamhetschefer och rektorer. Det ska vara en mötesplats där man verkligen kan få tid för det kollegiala lärandet. Vi känner att det blir väldigt bra effekt av att man får chansen att prata med en annan skola om hur de gör med olika frågor om elever. För att det ska bli ett så likvärdigt arbete som möjligt, säger hon.

Nätverket är en del av teamets arbete, en annan är de tio tips som de satt ihop som en enkel checklista för att personal på bästa sätt ska kunna hjälpa nyanlända elever. Målet är att listan ska sitta ute på alla skolor.

– Ibland tänker man kanske bara: jag måste ordna en bänk, jag måste ordna en krok i korridoren, eller så. Men när det gäller att ta emot nyanlända så är det fler aspekter att få med än om jag tar emot Pelle Pettersson från grannkommunen. Listan ska vara tydlig och konkret, men också verkligen visa på att de måste jobba med allt det här på skolan för att det ska bli bra. För att de ska få en inkluderande verksamhet, säger Carina Lund.

Tipsen ska hjälpa skolans dagliga verksamhet. Men om det är en lärare som känner att den verkligen behöver hjälp, så åker resursteamet ut till skolan och hjälper till på plats.

– Vi åker ut, vi försöker göra det så snabbt som möjligt. Vi vill vara nära verksamheten. Komma in och sätta oss i ditt klassrum med dig. Få ner axlarna, att du känner att du inte är ensam med det här. Det finns hjälp, och det är fler som tycker att det här är svårt, säger Carina Lund.

Just nu har de ett nytt projekt på gång. En föräldrautbildning, som ska hjälpa nyanlända föräldrar att förstå saker som kan vara annorlunda i vårt samhälle, mot vad de är vana vid.

– Det är konkreta frågor som: Vad är ett föräldramöte? Vem ska vara med på ett föräldramöte? Vem ska vara med på utvecklingssamtalet? Varför läser ni om alla religioner? Men det kan också vara frågor som kan vara lite svårare och kanske handla om biologin och varför vi undervisar i sexualkunskap. Det kan vara väldigt känsligt att prata om, säger Carina Lund.

Föräldrautbildningen skapar de i ett samarbete med Utvecklingsradion. De är en av referensgrupperna som ska testa konceptet, som sedan kan bli nationellt. Resursteamet har även tidigare nått utanför Motala med sina metoder.

– När vi har byggt upp den här organisationen har vi märkt att den är ganska unik. Vi har nätverk även nationellt i hela Sverige. Det är många andra kommuner som är imponerade över hur vi har byggt upp resursteamet med stöttningen ute på skolorna. Förra våren var vi i Stockholm och föreläste just om vårt team, säger Susanna Asknert.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!