De har flyttat in i gamla tingshuset

Barn behöver lära sig att ta ansvar för sin egen framtid. Det tycker Anette Tilly och Daniel Johansson, som ska jobba i organisationen Framtidsfröns nyinvigda kontor i Motala.

Anette Tilly och Daniel Johansson håller inte på med juridik, men de har kontor i gamla tingshuset.

Anette Tilly och Daniel Johansson håller inte på med juridik, men de har kontor i gamla tingshuset.

Foto: Hedda Themner

Motala2019-01-09 06:00

I det gamla tingshuset har den ideella organisationen Framtidsfrön flyttat in. Den startades 2002 i Linköping, och har som mål att lära grundskoleelever om entreprenörskap. På gymnasiet finns UF-företagandet, men för de yngre såg man att en lucka behövde fyllas. Deras vision är att ge unga drivkraft och motivation för framtiden.

Organisationen åker ut och träffar lärare för att ge dem verktyg att använda i klassrummen. De har också direktkontakt med eleverna när de är på skolor och pratar och gör övningar. Sedan finns det även webbaserade utbildningar som skolor kan ta del av om kommunen har köpt tjänsten.

För att förklara vad entreprenörskap hos grundskoleelever är så har Framtidsfrön några ledord.

–Det handlar om att jobba ämnesövergripande så att eleverna får en helhet. De ska få vara kreativa och komma på idéer och utveckla dem. Det handlar om modet att testa sina idéer. Mod att möta människor, inte bara via telefonen, utan även ansikte mot ansikte och att samverka med omvärlden, berättar Anette Tilly, verksamhetschef.

– Och så medarbetarskapet. Att se eleverna som medarbetare och inte bara mottagare. Många gånger i skolan kanske det blir att läraren bara står och föreläser och så ska eleverna anteckna. Det gäller att man känner sig som en medarbetare och att man får vara med och planera ämnesområden, fyller Daniel Johansson, verksamhetsledare öst, i.

Fokuset ligger på åttondeklassare, men de är även ute hos yngre elever.

– Om man tittar på ettan till sexan så är eleverna väldigt kreativa och tänker på andra sätt. Det där hämmas tyvärr i dagens skola. Man blir mindre och mindre kreativ ju äldre man blir. Och det vill vi få tillbaka hos de lite äldre eleverna. Men om vi kör med de allra yngsta så pratar vi mycket om uppfinningar och de får vara med och titta på uppfinningar och komma med egna idéer. De är väldigt kreativa då, säger Daniel Johansson.

Anette Tilly tycker det är viktigt att barnen lär sig sambanden mellan det de lär sig i skolan och deras framtid. Hon tror att inställningen till ämnena kan förändras om eleverna vet varför de ska lära sig olika saker.

– Tänk om alla lärare kunde inleda sina lektioner med att säga: Nu ska vi lära oss ekvationer, och när använder man det i yrkeslivet eller i vardagen? Och så att man får brainstorma om det fem minuter innan man sätter igång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!