De föll för tysk vinkultur – startade eget importbolag

Under semesterresor upptäcktes den småskaliga och ofta högkvalitativa tyska vinproduktionen. Intresset tilltog och nu finns ett eget importbolag för att introducera favoritvinerna på den svenska marknaden.

Marie och Jan Kristoffersson, Motalapar som blivit importörer av tyska viner.

Marie och Jan Kristoffersson, Motalapar som blivit importörer av tyska viner.

Foto: Henrik Gedda

Motala2021-11-18 20:00

Förra Motalaborna och numera skåningarna Lars och Marit Hallenberg reste gärna till Tyskland. Vännerna i Motala Jan och Marie Kristoffersson hakade på. Ett intresse för mat fanns initialt, men så började också de tyska vinerna fascinera. Liksom mångfalden av små lokala, ofta familjeägda vingårdar där hantverk och kvalitetstänkande ärvts i generationer. 

Även mängden druvor och det inhemska utbudet av rödvin visade ett sortiment långt bortom Systembolagets tyska katalog. 

undefined
Hos de lokala, ofta familjedrivna vingårdarna hittade paren ett utbud som var något mer mångfacetterat än Systemets.

Vingårdar besöktes och ju bättre det smakade, desto mer funderade man på hur dessa privata fynd skulle kunna sättas på den svenska marknaden. 

Lösningen blev ett eget tyskregistrerat bolag. Sedan augusti förra året och under namnet Oribus Wein (oribus är latin för en typ av spaljé) importeras nu vinpaket för återförsäljning via nätet. Så här långt tio 6-flaskorspaket per år.

Marie Kristoffersson, tidigare kommunekolog i Motala, noterar att tyskarna redan i mitten av 1980-talet började med miljövänlig vinodling. De leverantörer som nu kan kombinera hållbar odling och kvalitet till ett bra pris prioriteras.

– Vi har idag kontakt med 25 odlare. Alla har inte anslutit sig till oss än, men det handlar även om att bygga förtroende, säger Marie Kristoffersson.

– Förtroende måste samtidigt byggas i kundledet. Och här har den stora utmaningen varit att få logistiken att fungera, att beställda varor också når kunden. En transportör har fått bytas ut, men nu ska allt fungera, säger Jan Kristoffersson.

Paret är parallellt yrkesverksamt, Marie som miljökonsult och Jan som energiingenjör. Med vinbolaget finns inga större ekonomiska visioner. Det är mer en hobby som ska gå runt. Eventuella överskott ska närmast användas till utveckling. Sortimentet kan komma att breddas med viner från andra tysktalande områden, som Österrike, Alsace och Norditalien.

undefined
Marie och Jan Kristoffersson ser sitt vinintresse mer som en helhet av att besöka den tyska landsbygden, lära av vintraditionen och att hitta passande maträtter.

– Det handlar inte bara om att njuta av vin. Intresset är en helhet av att besöka tysk landsbygd, ta del av kulturen och att hitta bra smakkombinationer av vin och mat. Vi träffas därför lika mycket för att laga mat och ha trevligt ihop när vi ska prova viner, säger Marie Kristoffersson.

Och vad passar just tyska viner till?

– Asiatiskt, skaldjur, vegetariskt, lite sådant som är i tiden. Och de röda kan gå bra till stekt fisk.

undefined
Jan Kristoffersson provar ett tyskt rödvin. Spätburgunder (även känd som Pinot noir) är en favoritdruva. Passar till torsk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!