Så tänker kommunen ändra kontakten

Snart ska det bli lättare att komma i kontakt med kommunen – det menar Emil Sjögren, projektledare för Motalas nya servicecenter.

Snart kommer Motala att starta ett nytt servicecenter. "Vi vill öka tillgängligheten för medborgarna och kommunens kunder", säger Emil Sjögren, projektledare.

Snart kommer Motala att starta ett nytt servicecenter. "Vi vill öka tillgängligheten för medborgarna och kommunens kunder", säger Emil Sjögren, projektledare.

Foto: Lina Handberg

Motala2022-03-07 16:00

I maj förra året sattes projektplanering igång för införandet av ett nytt kommungemensamt servicecenter i Motala. Enligt Emil Sjögren är syftet att skapa en väg in till kommunen, med bättre tillgänglighet för medborgare och kunder. 

– Man ska inte ska ha olika kontaktytor, det ska inte vara svårt att hitta hur man kontaktar kommunen. Man vill skapa en väg in, säger han.

– Det är som ett kundcenter där man tar emot samtal, mail och även vissa frågor på sociala medier.

Förklara skillnaderna, från hur det är nu, till så det kommer att bli?

– Om man tittar under "kontakta" på kommunens webbplats idag, finns det en mängd olika kontaktytor. Det finns barnomsorgshandläggare, bygglovsenhet, kundcenter för tekniska serviceförvaltningen. Det finns eget nummer för miljö och hälsa, övermyndarkansliet och socialkontoret. Det vill vi komma ifrån, vi vill skapa en väg in, ett nummer.

Tanken är att servicecentret också ska kunna svara på enklare frågor. I de fall där det behövs, i mer komplicerade ärenden, ska frågan tas vidare till en expert. Emil Sjögren menar att många av frågorna till kommunen är av sån karaktär att det bara behövs lite enklare vägledning. 

– Till exempel: vad är första steget när jag ska göra en bygglovsansökan? Då kanske man inte behöver boka tid med en bygglovshandläggare, som idag.

För att komma i kontakt med vissa delar av kommunen behöver man nu boka en tid för att bli uppringd. Även det vill man komma ifrån.

– Man ska kunna ringa in och prata med någon direkt. Idag har vissa kundfunktioner begränsade telefontider.

Just nu görs kartläggningar av kommunens olika förvaltningarna. När det nya servicecentret kommer att tas i bruk är inte bestämt.  

– Vi hoppas att det blir snart.

När det väl blir skarpt läge kommer man dock inte att ta över alla telefonnummer, mailadresser, och så vidare, i ett bräde. Förflyttningen kommer att ske successivt. 

– En kommun har väldigt många olika frågor och väldigt brett spektra. När vi tittat på andra kommuner är det många som kört fast när man försökt göra det här på en och samma gång, om man tar över alla frågor ett och samma datum. 

– Vi hoppas att vi ska kunna börja svara på alla olika förvaltningars frågor under året, säger Emil Sjöberg.

Förutom via telefon, mail och sociala medier så kommer det också gå bra att ställa frågorna direkt vid info-disken i Motalas kommunhus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!