Suvi Sivula, informatör och receptionist, har varit delaktig i att installera systemet i receptionen och se till att det fungerar som det ska. Syftet är att besökare som har bokat tid hos någon i huset själva får knappa in sitt namn och vem de ska besöka. De får då en besökslapp som de sätter i en plastficka som de i sin tur hänger i ett band runt halsen. Parallellt med att registreringen görs får även den kommunanställde ett mail om att en besökare är på väg.
– Systemet innebär en säkerhet för att inga obehöriga ska kunna hitta på att de ska besöka någon. Det handlar också om brandsäkerhet där vi kan se vilka som är i huset genom att dra ut ett register, säger Suvi Sivula.
Det nya registreringssystemet kommer även att minska administrationen för receptionspersonalen som nu slipper ringa till respektive tjänsteman och meddela att besök väntar.
Suvi Sivula hoppas att allmänheten kommer att vara positivt inställd till den nya servicen.
– Det är så användarvänligt det kan bli, säger hon.