Elcyklar är ett eftertraktat byte för tjuven. Det kan Claes Nilsson, som driver Hasses Cykel i Motala, skriva under på.
– Försäljningen av elcyklar har ökat rejält under de senaste åren och det har stölderna också gjort. Tidigare stals det mest cyklar men det här året har det eskalerat med batterier, säger han.
I somras skedde en toppnotering. Under en och samma dag kom det in åtta kunder som blivit bestulna på sitt cykelbatteri.
– Det är ett nytt fenomen. När vi tidigare har haft två kunder på ett år och vi plötsligt har fruktansvärt många på kort tid så undrar man ju vad det är som händer, säger Claes Nilsson.
Han noterade snart att många av stölderna hade skett utanför livsmedelsbutiker i Motala. Tjuven hade passat på när cykelägaren var inne och handlade, ibland under loppet av bara några minuter.
– Det är en jättefrustration. Många tror att det är något personligt: Vem vill mig illa? Varför tar de mitt batteri? Kunden blir lite lätt stött.
Ett nytt batteri kostar drygt 6 000 kronor, vilket kan svida i plånboken i väntan på eventuell ersättning från försäkringsbolag. Under sommaren fördröjde pandemin dessutom vissa leveranser. Det innebar att bestulna cykelägare fick vänta på nytt batteri, berättar Claes Nilsson.
– Många har inte körkort. De har sin cykel men är äldre och orkar inte cykla utan batteri. Så kommer någon och tar det. Du blir både besviken, får vänta och det blir dyrt.
Även fast cykelbatterier kan vara enkla att stjäla så tror han inte att de är lika lätta att avyttra. Ett batteri passar inte alla cykelmodeller och -märken, förklarar han. Nu har vissa tillverkare dessutom börjat med batterier som är kopplade till en unik cykel.
– De som stjäl batterier tänker nog inte på att det inte är ett batteri som passar till allt.
Butiken rekommenderar dubbla lås på cykeln och att ägaren tar med sig batteriet när cykeln inte används.
– Folk har blivit tvungna att tänka i nya banor, för ett batteri kan bevisligen inte sitta kvar. Folk har börjat ta in sina batterier. Jag blir jätteglad när det kommer in kunder och de har med sig batteriet.
När det stjäls cyklar är det framför allt märkesfordon som är stöldbegärliga, menar Claes Nilsson:
– Dagens cykeltjuv är inte den där som tar en cykel för att man inte orkar gå hem. Nu är det något som säljs vidare, du stjäl ett märke.