Cykelbro över riksvägen dröjer

Det kan dröja till 2014 innan en bro för gång- och cykeltrafik över riksväg 50 är klar. Arbetet innebär avstängda på- och avfarter vid Metallvägen under höst och vinter.

Foto: Anders Törnström

MOTALA2013-10-22 12:30

Motalabron är invigd under mycket pompa och ståt och trafiken rullar på den nya genomfarten. Men allting är ändå inte riktigt klart. Bilister som passerat rondellen där riksväg 50 och Metallvägen korsas möts av anstängda på- och avfarter och så lär det vara ett tag framöver.

– Vi skulle ha byggt en tunnel för gång- och cykelväg under vägen, men det gick inte på grund av grundvattennivåerna. Det fanns en risk att det skulle bli skador på hus i området. Så vi behövde en ny lösning och efter flera diskussioner med kommunen bestämde man att det skulle bli en bro över vägen precis som vi fick göra vid Storgatan, säger Janne Johansson på Trafikverket.

Men när beslutet att det skulle bli en bro var taget var det ändå inte bara att börja bygga. Det krävdes en ny detaljplan och just nu väntar man på att tiden för att överklaga den ska gå ut. Under tiden har man tjuvstartat arbetet lite och påbörjat så mycket det går, därför är det avstängt redan nu.

– Om ingen överklagar så tänker vi börja bygga så snart vi bara kan och då skulle gång- och cykelvägen vara klar till sommaren 2014. Ramperna skulle i så fall behöva vara anstängda under hösten och vintern, säger Janne Johansson.

Men för att kunna bygga bron har Trafikverket och kommunen också behövt förhandla om hur kostnaderna ska fördelas. Det blev en förhandling som kom att innefatta betydligt fler delar än bara rondellen vid norra Varamobaden. I den överenskommelsen ingår nämligen att Trafikverket bygger bron och ett längre bullerplank vid järnvägsstationen. I utbyte slipper Trafikverket att bygga och bekosta en rondell i korsningen mellan Vadstenavägen och Sveavägen.

– Det var svårt att se nyttan med en cirkulationsplats vid Vadstenavägen-Sveavägen när trafikmängden minskar i och med den nya vägen. Men det frågan är upp till kommunen att fundera över nu för det där är deras väg numera, säger Andreas Hult, projektledare på BanaVäg på Trafikverket.

Stadsbyggnadschef Leif Sjögren på Motala kommun meddelar att det inte är omöjligt att det i framtiden ändå byggs en rondell i korsningen, men att det får avgöras utifrån hur trafiksituationen blir på platsen framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om