Chefen svarar på kritiken

Kommunen svarar på kritik som riktats från tidigare anställda assistenter. "Det finns alltid möjlighet att framföra oro", menar Cecilia Larsson, stf socialdirektör.

Cecilia Larsson, stf socialdirektör, menar att kommunen strävar efter dialog och är öppen för kritik och oro.

Cecilia Larsson, stf socialdirektör, menar att kommunen strävar efter dialog och är öppen för kritik och oro.

Foto: Mia Karlsvärd

Motala2017-01-31 18:00

Fyra personliga assistenter, tidigare anställda hos Motala kommun, menar att informationen kring den upphandlingsprocess som pågick under hösten 2016 var undermålig. Socialförvaltningen i Motala kommun anser samtidigt att kritiken är obefogad.

– När beslutet var fattat om att vi skulle upphandla skedde överläggningar med fackliga företrädare. Det gjordes även en riskbedömning och en planering av informationsinsatser, säger Cecilia Larsson, stf socialdirektör.

Vidare menar Cecilia Larsson att de anställda fick möjlighet att komma med vilka frågor de ville.

– En företrädare utsågs för varje arbetsgrupp som hade ansvar för att samla ihop frågor samt skicka dem vidare till cheferna, som sedan antingen gav svar eller lämnade vidare till personalkonsult eller jurist, berättar hon.

Efter ett första dialogmöte var det arbetsgruppernas representanter som själva ansåg att det inte behövdes ytterligare möten, fortsätter Cecilia Larsson.

– Utifrån vad jag fått höra från representanter och fackliga företräden så tycker jag inte alls att kritiken stämmer. Sen så finns det alltid enskilda individer som är missnöjda och det är beklagligt att vi inte nått fram till just dem.

Det har uttryckts en rädsla för att öppet kritisera Motala kommun som arbetsgivare. Vet du vad det kan bero på?

– Nej, det finns alltid möjlighet att framföra oro och kritik och vi strävar alltid efter dialog. För den som är facklig finns också möjlighet att gå via fackliga kontaktpersoner. Samtidigt så jobbar jag inte direkt i verksamheten, men jag har inte fått höra något från området. Om det är så är det verkligen jättetråkigt.

Kritik har riktats mot att ni informerade om upphandlingen precis före semestertid. Stämmer det?

– Vi gick ut med information inför semestern för att förbereda de anställda på vad som kan komma upp i den fortsatta processen. Det var ingen information om att en upphandling skulle ske, utan om att frågan skulle utredas. Vi gjorde bedömningen att folk i allmänhet hellre vill få reda på vad som eventuellt kan hända än att inte få veta något. Jag kan samtidigt förstå att sådan information kan missuppfattas.

Innebar tidsplaceringen av beskedet att anställdas frågor fick vänta till efter semestertid?

– I informationen stod att den med frågor kunde vända sig till mig, bland annat. Jag har inget minne av att någon kontaktade mig. Men det kan ha varit svårt att få tag på verksamhetschef eller enhetschefer.

De tidigare kommunanställda riktade även kritik mot de villkor som gavs för personal som ville arbeta kvar hos Motala kommun. Främst kritiserades den korta period som omplacering skulle utredas. Personalkonsulten Christer Goldring menar att kommunens praxis varit sig lik i ungefär tio år och att det fungerat bra hittills.

–I det här fallet handlade det om en arbetsrättslig omplaceringsutredning inför övertalighet. Dessa utredningar görs under fem arbetsdagar och under den perioden förs alla annonserade lediga tjänster upp. Då innefattas både tillsvidare- och visstidstjänster. Om inte omplacering kan ske så påbörjas en uppsägninsprocess, säger Christer Goldring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!