NKI, Nöjd Kund Index, är ett sätt att mäta om de som kommer i kontakt med kommunen är nöjda med den service som de får. Och Motalaborna och företagen ger kommunen gott betyg.
– 189 kommuner deltar i mätningen. Motala har totalt sett hoppat upp från 75 poäng till 80 vilket ses som ett mycket högt resultat. Snittet i Sverige ligger på 74 och 100 är max, säger enhetschef Anette Wristel och fortsätter:
– Alla enheter som vi mäter har antingen höjt sig eller bibehållit omdömet från förra mätningen. Det är fantastiska resultat!
En enhet som prisas särskilt är brandskydd. Där ges betyget 91, en ökning med åtta och långt över Sverigesnittet på 82. En annan enhet som hyllas särskilt är bygglov. Där har man höjt sig från 80 till 86.
– Om man jämför bygglovsenheten med andra kommuner med fler än 40 000 invånare så är Motala etta i landet. Ser man till alla kommuner i undersökningen så kommer Motala åtta. De har verkligen arbetat med kundfokus, säger Anette Wristel och förklarar att det bland annat handlar om ökad tillgänglighet och en vilja att förenkla arbetet för de sökande. Arbetet har gjorts samtidigt som antalet ärenden ökat från 400 till dagens 700.
– Man har alltid kunden i fokus. Och så har man duktiga tjänstemän som kan ge svar, tillägger samhällsbyggnadsnämnden ordförande Caroline Unéus (M).
En enhet som också kämpat är miljö och hälsa. De låg sämst till med statistiken i den förra mätningen. Nu har de ökat med tolv enheter.
– De har verkligen jobbat med det här, säger Caroline Unéus och berätta att enheten bland annat arbetat på att förbättra dialogen med de som varit minst nöjda; jordbrukarna.
I mätningen tittar man på information, tillgänglighet, bemötande, kompetens rättssäkerhet och effektivitet. Det är delvis samma som i Svenskt Näringslivs rankning. Varför får ni inte precis så bra resultat där?
– Man mäter på olika sätt. Här mäter man de som varit i kontakt med kommunen och där mäter man generellt bland alla, då kan det även bli med företag som aldrig haft kontakt med oss, säger Anette Wristel.
– Rankningen är väldigt viktigt eftersom den blir publik, tillägger Caroline Unéus men konstaterar vidare att för tjänstemännen är nog NKI mer intressant eftersom de lättare kan få en inblick i vilka områden som behöver förbättras.