Butiksnedläggning i Motala väcker känslor

En efter en läggs butiker ner i Motala. Tisdagens nyhet om att Clas Ohlson stänger efter årsskiftet har väckt starka reaktioner.

Att den lokala handeln ska fungera är ett gemensamt ansvar mellan flera aktörer, anser Magnus Lindberg, vd för Tillväxt Motala.

Att den lokala handeln ska fungera är ett gemensamt ansvar mellan flera aktörer, anser Magnus Lindberg, vd för Tillväxt Motala.

Foto: Arkivbild

Motala2020-10-21 18:00

Bara i år har Akademibokhandeln och Brothers bommat igen. Nyligen meddelade H&M att de ska stänga sin butik i Gallerian och nu följer Clas Ohlson i Bråstorp i deras spår. Motalaborna reagerar kraftigt på den negativa utvecklingen och många åsikter lyfts fram i sociala medier. 

"Vi är verkligen inne i en nedåtgående spiral i Motala. Tomma affärslokaler på alla håll är ingen besöksmagnet. Då hjälper inte ens ett smyckat torg i centrum", skriver en läsare.

"Såå tråkigt, Motala är nästan dött!", fortsätter en annan.

"Motalas shopping dör, men Motala borde satsa på turism för att dra in pengar", är ytterligare en åsikt.

Liksom:

"Ganska tragikomiskt: butikskedjor som H&M, Clas Ohlsson och Dressmann med mera har satsat hårt på sin internethandel. Sedan skyller de på dålig lönsamhet i sina butiker. Tacka fasen för det!".

Tillväxt Motala, med 300 medlemsföretag, vill genom att verka för Motalas bästa, stärka framtidstro och vi-känsla". 

Är det ett svårt uppdrag nu?

– Det beror på vilket område vi tittar på. Om vi fokuserar på handeln, där det är väldigt uppdelat, har vi ett ganska bra inflöde av intressenter till Bråstorp, av skrymmande handel. Där finns det en önskan att etablera sig med stora varumärken. Men tittar man på stadskärnan drabbas vi som alla andra av den stora omställning som sker, säger vd Magnus Lindberg.

– Vad gäller H&M:s och Clas Ohlsons fall, har de inte riktigt sett den potential som vi ser i Motala. Det är något som vi försöker att prata med våra fastighetsägare om, att är det så att ett företag är på väg bort, säg till för vi kommer jättegärna in och berättar vilken resa Motala är på väg mot.

Går det att vända den här negativa trenden?

– Det är en omdaning som är på gång om man tittar på Gallerian med möjligheterna. Man tittar på förtätning för att öka kundunderlaget generellt sett i centrum. Det gäller att säkerställa att det finns fler verksamheter som skapar liv och attraktivitet. Att man löser ut de stoppklossar som varit med parkeringar och ombyggnad av torg så att man har en säkerställd infrastruktur in till stan, så det blir en bra plats att vara på.

Magnus Lindberg lyfter fram den utredning som HUI Research, ett företag ägt av branschorganisationen Svensk Handel, gjort, där det om Lalandia blir av, kan innebära 130 miljoner kronor i extra omsättning utanför "Lalandiasfären", pengar som kan gynna boende, handel och restaurangnäring.

– Det är klart att för varje år som går tappar våra företag möjlighet till intäkter som gör att de kan utveckla sin verksamhet.   I grund och botten så pratar vi om vilken uthållighet våra företag har, säger han.

Lindberg tror att det är många faktorer som påverkar den lokala handeln och att det handlar om ett ansvar från flera håll.

– Det är ett kollektivt gemensamt arbete mellan kommunen, fastighetsägare och övrigt näringsliv. Det gäller också att titta på, hur ska handeln se ut i framtiden, vad är det vi konsumenter efterfrågar?

Långsiktigt ser Magnus Lindberg även att nya, centrala bostäder kan leda till en levande centrumkärna.

Kortsiktigt, tror han, gäller det att göra vad man kan för att säkerställa att det finns så många butiker kvar som möjligt, ingen enkel lösning.

Kan du känna dig bekymrad när du ser tomma lokaler?

– Det är klart att det är ett stort bekymmer och alla är oroliga. Man får ingen positiv känsla, så är det ju. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!