Den 28 november öppnade livsmedelsbutiken i närheten av Resecentrum och butikschef Mats Roth säger att han är nöjd med kundtillströmningen hittills.
– Vi hade gjort en ekonomisk kalkyl och vi följer vår plan, men jag tänker inte säga några siffror. Vi var lite skeptiska till en början efter alla skriverier om att huset är fult och att vi har tagit parkeringsplatser. Men vi har blivit varmt mottagna, över förväntan, säger han.
Något företaget lyfte fram i samband med etableringen var planen att satsa på pendlingskunder från Resecentrum genom att öppna tidigt på morgnarna. Mats Roth förklarar att han var nästan övertygad om att det skulle bli ett bra koncept, sett till den pendlingsfrekvens han tagit del av. Men sedan utbröt corona-pandemin i mars, bara några månader efter etableringen.
– Vi har sett både negativa och positiva effekter. Pendlingskunderna blev färre. Men vi har fått pensionärerna istället. Vi har haft många kunder klockan 06 på morgonen, säger Roth som tror att oron för viruset varit gynnsam ur det perspektivet.
Motalabutiken har i dagsläget inte möjlighet till hemkörning av varor som vissa andra stora kedjor. Men likt övriga aktörer i livsmedelsbranschen gäller det att hitta sätt att också kunna serva människor som tillhör riskgrupperna.
– Vi kan hjälpa till att plocka ihop en påse åt en kund som sedan lämnas ut i förbutiken, säger Mats Roth.