Busstrafiken ses över: Här är områdena som kan beröras

Östgötatrafiken ser över busslinjerna i Motala tätort. Vilka som får närmre eller längre till hållplatsen är ännu oklart, men grundidén har presenterats.

Östgötatrafiken ser över busstrafiken i Motala tätort.

Östgötatrafiken ser över busstrafiken i Motala tätort.

Foto: Lina Handberg, Victor Berlin, MVT Arkiv

Motala2021-10-18 08:00

På kommunstyrelsens möte nyligen fick politikerna en presentation av Östgötatrafikens översyn av busslinjerna i Motala. Något förslag är ännu inte färdigt, men avsikten är att se över turerna i ett tioårsperspektiv.

En stor fråga för Motalas politiker handlar om busstrafik till Varamon. Det har önskats länge sommartid, men med idrottscenter och ett eventuellt Lalandia menar man att behoven ökar.

– Det finns inga pengar att göra några förändringar nu, men beskedet vi fick var att det nog ska kunna lösas framöver, säger kommunstyrelsens vice ordförande Kenneth Söderman (L) och fortsätter:

– Det är oerhört viktigt att vi får kommunikationer dit. Det påverkar hela området, framför allt när Lalandia och hallarna kommer.

Fredrik Sunnergren som gör utredningen på Östgötatrafiken förklarar att Varamon finns med, men att det inte bara är en fråga för dem.

– Generellt finns ju stora trafikproblem i Varamon som kommunen också behöver titta på. Det arbetet går hand i hand, säger han.

Ett annat område som kommunen vill ska få busstrafik framöver är Södra stranden, Dynudden och Södra Freberga. Också det finns med i Östgötatrafikens underlag.

– Den frågan blir allt mer aktuell i takt med att där byggs mer, säger Kenneth Söderman.

En förändring som enligt politikerna kom upp rör Ekön. Där bor visserligen mycket folk och där är många som åker buss, men enligt politikerna anses Kråkrisvägen, som i dag trafikeras, för liten för att hantera busstrafiken.

– Jag kan inte kommentera något område specifikt, men generellt vill vi öka attraktiviteten hos kollektivtrafiken genom ökad snabbhet och täthet. Det är mer prioriterat än närhet till dörren, men det ska ändå vara rimliga avstånd. Då vill vi helst köra så raka vägar som möjligt. Detta är en stor fråga i Motalas stadstrafik som är ganska långsam, säger Fredrik Sunnergren.

Från politikernas håll konstateras att om trafiken ändras för Ekön kan ett stort antal hushåll som får längre till en hållplats.

– Men man bedömer ändå att det är acceptabelt. Sådana här ärenden innebär att man få ge och ta. Men vi kommer att ha en vidare dialog och vi kommer att göra inspel, säger Kenneth Söderman.

Avsikten är att de nya linjedragningarna ska börja gälla 2024. Slutliga beslut ska dock tas politiskt i regionen.

Karta: Motala
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!