Under förra veckan justerades bron i längd. Den slutliga lanseringen förrförra veckan förflyttade stållådan från söder 30 meter framåt och lämnade en glipa på tio centimeter.
- Därefter har bron mätts in och kapats i rätt längd efter aktuell temperatur, berättar Lars Andersson, brochef på NCC.
Längden är anpassad efter en medeltemperatur på 10-20 grader. I varje ände på bron sitter en ändtvärbalk som bär upp broänden. Brolagren vilar på pelare en bit ut för att ge bron stabilitet.
Beroende på temperatur kommer bron att röra sig så pass mycket som 70 centimeter i längdled. Förra veckan började ställningsbyggare från HEAB med att bygga ställningar kring skarven.
- Den måste täckas och väderskyddas före svetsning och målning, förklarar Lars Andersson.
Endast ficklampor
Som första utomstående personer får jag och fotografen Åke Karlsson, tillsammans med Lars Andersson, promenera över Motalaviken, inuti stållådan. Då återstår endast en dryg centimeter luft mellan stållådorna.
Endast ficklampor gör att vi ser var vi kan sätta fötterna. Det är mörkt eftersom en stor del av sträckan redan är täckt av plåt. Men när vi närmar oss södra sidan kliver vi ut under bar himmel. Här pågår arbetet med att fästa plåten på översidan av lådan.
- Vi kallar den överliggande plåten för en förlorad form. Vägbanan gjuts på plåten. Normalt när man gjuter i en form plockar man bort formen men här får plåten ligga kvar och därav namnet förlorad form, förklarar Lars Andersson.
Stållådan, 600 meter lång, är försedd med en ingång från södra sidan och en ingång från norra sidan. Det finns också två serviceluckor på vardera sida, som nås underifrån från land.
- Här ska man kunna hissa upp material vid behov, förklarar Lars Andersson.
Var V-stöden, som bär upp mittendelen av bron, ska sitta syns tydligt inuti lådan. Här är stålet förstärkt i samma vinkel som V-stödet ska placeras. Genom hål i stållådans underdel, nu täckta med brädor, skymtas betongfundamenten i vattnet, där V-stöden ska fästas.
Tyst modell
- V-stöden svetsas fast i stållådan och glidlagren fästs i betongklumpen, förklarar Andersson.
Tillbaka på norra sidan, efter att ha klivit ut genom lådans hål på Dynudden och betraktat brokonstruktionen från det brofästet, har vi gått 1 200 meter. Själva bron blir 620 meter lång men då är även tio meter landfäste på vardera sida om Skepparpinan inräknat.
- Mellan stållådan och betongfundamenten i varje ände monteras en övergångskonstruktion som också möjliggör att bron kan röra sig. Den är 18 meter, lika bred som körbanan, och specialtillverkad i Tyskland.
- Här har vi valt en tyst modell så att det inte ska skramla och störa omgivningen når bilarna åker över.
Nästa vecka fortsätter NCC att gjuta brobanan. Under augusti och i september ska de två V-stöden monteras.