Brist på personal är orsaken

Det ska inte ta så lång tid som det tog för Ronny Lindholm att får ett beslut om sjukersättning, men väntetiden om man överklagar är uppemot ett halvår för alla.

Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Motala2016-12-18 16:00

Cecilia Udin, nationell försäkringssamordnade på Försäkringskassan, kan inte uttala sig om vad som gjort att det i ett enskilt fall tagit så pass lång tid innan besked om övervägande och sedan beslut om att inte betala ut sjukersättning meddelats.

– Det ska absolut inte ta så här lång tid, men jag kan inte uttala mig vad det beror på i det här fallet, säger hon.

När Ronny Lindholm i Vadstena överklagade Försäkringskassans beslut om att inte betala ersättning fick han ett svarsbrev där det står att det kommer att ta 25 veckor innan hans ärende prövas.

– Det är beklagligt att det är så här långa väntetider, säger Tomas Höglund som är chef för Försäkringskassans omprövningsverksamhet.

Han bekräftar att det i breven som går ut står att det kan ta upp till 25 veckor innan ärendet kan handläggas.

– Det är oerhört många fler personer som begär omprövning nu, säger han.

Särskilda medel har avsatts för att göra 90- och 180-dagarskontroller, något som man på Försäkringskassan tidigare inte riktigt hunnit med i samma utsträckning.

– Så det beror inte på att vi blivit striktare utan för att vi tillämpar lagen som den ska tillämpas, säger han.

Resultatet blir att fler blir missnöjda och fler begär att beslut ska omprövas.

Försäkringskassan har inte hunnit rekrytera personal i den utsträckning som behövts, men Tomas Höglund säger att väntetiderna kommer att kortas på andra sidan nyår då ny personal kommit in i jobbet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om