– Det stora problemet är att ansökningstalet är så lågt, vilket tyder på att man misslyckats att visa attraktiviteten för våra program, säger Åsa Gabrielsson, verksamhetschef för elbranschens centrala yrkesnämnd.
Det är brist på elektriker i landet, och behovet förväntas att öka i samband med ökad elektrifiering och regeringens satta klimatmål, uppger Åsa.
– Det blir ett bekymmer för vi vet att hela samhället ställer om. Någon ska installera alla de miljösmarta teknikerna som kommer fram. Vi får inga elektriker utan utbildningarna.
El-programmet i Motala har 24 platser. I år hade man 10 sökande, varav 7 behöriga elever. På grund av det låga söktrycket startar inte någon ny årskurs 1 i höst. Åsa ger exempel på en ort där det ser annorlunda ut.
– Nyköping hade över 60 sökande till 30 platser. De har lyckats att skapa en attraktivitet för utbildningen.
Peter Bengtsson som är vd på MSI-EL i Motala berättar att pausningen kortsiktigt inte kommer att påverka deras företag, men att det kan bli problem längre fram.
– När det fattades en klass, blir det blir ett vakuum på nästan två år. Det får inte bli för mycket hack i utbildningen, det är som allting annat, slår man igen under en period så tror folk att den försvinner. Då blir det ännu svårare att komma tillbaka, säger han.
Borde kommunen marknadsföra bättre, eller vad borde man göra?
– Generellt sett kan man inte lasta kommunen jättehårt, utan här måste vi som är i branschen ta ett mycket större ansvar – att informera, lobba för och marknadsföra vårt yrke. Bekymret är att man inte är tillräckligt intresserad av de praktiska linjerna, resonerar Peter Bengtsson.
Att det inte har varit några gymnasiemässor tror Åsa har haft en negativ effekt. Hon förklarar att man bland annat behöver locka fler tjejer och utrikesfödda, som är underrepresenterade idag. Men frågan om högskolebehörigheten är också viktigt för attraktiviteten för utbildningen.
– Det måste tydligt framgå att man kan läsa högskolebehörigheten samtidigt som man läser el- och energiprogrammet.
Hur ska man göra för att öka intresset, och vems är ansvaret?
– Ansvaret måste i första hand ligga på oss i branschen, men såklart måste vi samverka med skola och kommun. Någonstans måste man hjälpas åt, säger Peter Bengtsson.