På kommunstyrelsens februarimöte togs beslut om att utreda förutsättningarna för att bilda en kommunkoncern i Motala. Enligt förslaget skulle bostadsstiftelsen Platen finnas kvar men dess bostäder skulle samlas i ett aktiebolag, kommunens fastigheter i ett annat bolag och kommunen skulle få möjlighet att bilda utvecklingsbolag med privata aktörer.
Det rådde dock inte enighet om förslaget där S, V och MP hade flera invändningar. Samtliga ingår ändå i den grupp som nu ska göra en fördjupad utredning.
– Vi gör det för att vara med och få information, säger S-politikern Johan Andersson.
Gruppens arbete har nu inletts och den har haft sina första möten. Man har också valt att ge en konsultfirma uppdraget att samordna arbetet. Det blir då samma konsultfirma som gjorde en inledande utredning inför kommunstyrelsens beslut, en insats som slutligen kostade kommunen omkring 650 000 kronor exklusive moms.
– De får nu ett processledaruppdrag som sträcker sig från 1 april, säger kommundirektör Peter Ingesson.
Vad innebär det?
– Vi kommer att använda våra egna resurser och arbeta med det här i fördjupande arbetsgrupper. Deras roll blir att hålla samman arbetet och driva det framåt, säger Peter Ingesson.
Kommunens egna tjänstemän ska titta på de juridiska och ekonomiska aspekterna av en förändrad organisation. De ska också se hur kommunens verksamheter påverkas. Exakt vad som ska göras och i vilken omfattning har man inte bestämt än.
– Det beror på hur mycket underlag som politiken behöver. Vi för en dialog med deras arbetsgrupp. Det finns en hel del material i förstudien som gjorts och nu är frågan vad de anser att de behöver mer i form av fördjupning och vad vi behöver från ett tjänstemannaperspektiv, säger Peter Ingesson.
Eftersom det inte är beslutat än kan han heller inte svara på hur många tjänstemän som kommer involveras i arbetet eller hur många arbetstimmar som det kan handla om.
Enligt det nya avtalet med konsultfirman får de 500 000 kronor för arbetet mellan april och årsskiftet.
Det blir totalt över en miljon kronor. Är det här väl använda skattepengar?
– Det är en ledande fråga. Men det här handlar om den fortsatta utvecklingen av stora resurser och då behöver det vara ett väl genomarbetat underlag. Sett i ett större sammanhang så är det här väl använda pengar, säger Peter Ingesson.
Ni ska göra det mesta av utredningsarbetet, har ni då inte kompetens att hantera det här internt?
– Vi har inte jobbat med de här frågorna på det sättet. Vi håller på att bygga upp en kompetens för det här, men i dagsläget behöver vi stöd, säger han.
Enligt lagen om offentlig upphandling, LOU, ska uppdrag på över 615 000 kronor upphandlas. Avtalet om det första uppdraget låg strax under, men slutnotan landade på cirka 650 000 kronor. Det nya avtalet på 500 000 kronor ligger också under gränsen.
Lagstiftningen säger att köp av samma slag ska räknas samman. Borde ni inte gjort en upphandling?
– Det är två olika uppdrag. Men det är därför som vi inte gick vidare i samma uppdrag utan väljer en annan väg där vi gör arbetet själva och sedan drar nytta av det arbete som de gjort historiskt och där de har ett samordningsuppdrag, säger Peter Ingesson och fortsätter:
– Det här är två olika uppdrag som dessutom sker under två olika kalenderår och då ska de inte räknas samman.