De nya parkeringsplatserna längs Drottninggatan väcker reaktioner från boende i området. Det gäller korsningen vid Redareplan och Styrmansgatan.
– Är det inte tio meter som gäller mellan parkering och korsning? Det här är väl knappast tio meter... säger Olle Pehrsson och pekar ut mot asfalten mellan den vita parkeringslinjen och korsningen.
Olle Pehrsson bor i ett av husen vid Redareplan. Han upplever att den nya parkeringen ligger för nära korsningen och skymmer sikten för utfarten.
– För ett par veckor sen var jag nära på att bli påkörd av en buss. Jag var tvungen att köra ut en bit i vägen för att se, och såg då bussen komma farandes i hög hastighet. Jag tänkte att nu mosar han mig, men jag satte gasen i botten och hann precis över.
– Sen dess har jag börjat ta en annan väg ut, för jag vågar inte köra här längre.
Enligt Olle Pehrsson är det flera i området som reagerat på situationen.
– Värst är det på eftermiddagarna och kvällarna när det är mycket trafik och bilar står parkerade hela vägen fram.
När vi ringer Veronica Bodin, trafikingenjör på kommunens park- och gatuenhet, känner hon inte till synpunkterna.
– De reaktioner vi fått har bara varit positiva. Folk verkar nöjda med att vägen blivit smalare, att det finns fler parkeringsplatser och att hastigheterna på Drottninggatan sänkts.
Vad tänker du om att det finns boende som upplever att det blivit en farlig korsning?
– Alla klagomål som kommer in handläggs och hanteras på något sätt. I detta fall är parkeringarna markerade 10 meter in från korsningarna som är regeln gällande parkering i korsningar. Dock har det inte inkommit några klagomål som jag tagit del av så kan inte säga vad det är folk upplever som farligt.
Kommer ni åka dit och titta?
– Inte som det ser ut just nu, eftersom vi inte fått in några klagomål. Jag hänvisar till kommunens hemsida där man kan skicka in synpunkter. Allt som kommer in där handläggs.
Om allt är gjort enligt reglerna men att det ändå innebär trafikfara, brukar ni åtgärda då?
– Det är klart att det kan finnas tillfällen när vi måste se över och ändra. Klagomål som handlar om säkerhet kollar vi alltid på. Men om allt är enligt reglerna är det framförallt förarens ansvar att anpassa sin körning till rådande omständigheter. Man ska framföra sitt fordon på ett sådant sätt att inte fara uppstår.