Tisdagens snöoväder skapade kaos på riksväg 50 mellan Motala och Askersund och åtskilliga långtradare och personbilar blev stående på vägen under natten.
– Det var det värsta vi upplevt på 15 år, säger Jimmy Kindström, på Assistancekåren i Motala.
Det han reagerade starkast på var den chaufför som inte körde vidare när vägen framför honom åter var fri.
– Jag frågade om han hade något problem. Han svarade att han hade tio minuter kvar på sin vilotid och inte kunde köra innan dess. Jag blev förbannad och sa åt honom att han hade 100 lastbilar bakom sig som väntade på att komma vidare och att han visst får köra. Men han vägrade, säger Jimmy Kindström.
Vad säger då lagen gällande vilotider? Stämmer det att chauffören inte fick köra vidare innan hans vilotid var slut?
– Både ja och nej. Det är väldigt hårt reglerat hur länge du får köra innan du måste vila en viss tid. Så det har han rätt i. Däremot så finns det någonting som heter extraordinära händelser, säger Gunilla Yourstone sektionschef för kör- och vilotider på Transportstyrelsen.
Att händelsen är att beskriva som extraordinär menar Gunilla Yourstone att det inte råder några tvivel om. Därmed hade chauffören kunnat avbryta sin vilotid och köra till en mer lämplig rastplats.
– Då finns det en rutin där du tar ut en remsa ur färdskrivaren. Skriver en notering och sparar den. Får du sen en kontroll av oss eller polismyndigheten så kan du visa den. Då blir det ingen sanktionsavgift för att du brutit mot reglerna.