I USA har Black Friday varit populärt länge och förra året började dagen slå igenom även i Sverige.
I år planerar var tredje handlare inom sällanköpsvaror att uppmärksamma dagen genom att locka med extrapriser.
Branschorganisationen Svensk Handel konstaterar att Black Friday ökar med kraft i Sverige.
– Black Friday betyder att handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel. Det är köpfest för kunderna men pressar samtidigt handlarnas marginaler.
På Elgiganten i Motala välkomnar man Black Friday med öppnar armar.
– I fjol var det rekordsiffror får vår del och vi tror på något liknande den här gången, säger Torbjörn Dahlgren som är driftansvarig i butiken i Bråstorp.
Han menar att dagen blivit något av starten till julhandeln och att försäljningen kan liknas med den man upplever under mellandagsrean.
Josefin Karlsson attraheras dock inte särskilt mycket av konceptet.
– Nej, det är inget jag tänker på. Fast jag har ju hört talas om det förstås.
Erika Karlsson håller med.
– Jag bryr mig inte så mycket om sådana grejer. Det jag behöver handlar jag ändå, säger hon.
Redan förra året handlade lite mer än var femte svensk reavaror på Black Friday.
I genomsnitt shoppades det för 1576 kronor per person till ett totalt värde på 2,3 miljarder kronor.