Nya bryggorna lyftes på plats i hamnen

120 ton betong. De tre nya bryggorna i hamnen är tunga men kommer locka båtfolk till Motala tror Kanalbolaget.

Betongpontonerna lyftes från lastbilen och fördes sakta ner mot vattnet. Se filmen.

Betongpontonerna lyftes från lastbilen och fördes sakta ner mot vattnet. Se filmen.

Foto: Lillian Andersson

Motala2021-04-26 16:30

– För tre år sedan, när vattennivån i Vättern var väldigt låg, fick vi ta bort hälften av bryggorna för att kanalbåtarna skulle kunna ta sig igenom. Då såg vi hur dåliga bryggorna var och insåg att de behövde bytas ut, säger Roger Alsäter, vd på Göta Kanalbolag AB.

Vattennivån är äntligen bättre och på måndagen var det dags. En bryggdel i taget lyftes sakta från lastbilen och ner i vattnet. Anders Liberg, från företaget Pontech AB, övervakade arbetet från en pråm ute på vattnet.

– Vi har tagit bort de tre bryggor som låg här tidigare och byter dem mot nya betongpontoner. Varje del väger cirka 20 ton och det blir sammanlagt sex delar som bildar tre nya bryggor, säger han.

Väl i vattnet drogs de stora blocken för hand längs med kajen till rätt plats för att så småningom förankras. De nya bryggorna är inte bara tyngre och bredare, vid varje station blir det både el och vatten. 

– Antalet båtplatser blir nästan samma som förr, men mot förra året kommer vi ha betydligt fler platser vilket vi är säkra på att våra besökare uppskattar, säger Roger Alsäter.

Samtidigt med bryggorna förstärks även vågbrytaren längst ut mot Vättern med tyngre vikter så att den ska tåla mer när Vättern är hård.

Betongpontonerna är tillverkade på Enstaberga cementgjuteri, utanför Nyköping, vilket går i linje med Kanalbolagets strävan att så långt det går hitta kompetens på nära håll. Kostnaden är 1,5 miljoner och en del i det stora renoveringsarbetet där även kajen vid Gamla Motala Verkstad ingår.  

Karta: Motala hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!