Strax innan 16 på onsdagen nådde Wilhelm Tham Motala hamn. Fartyget kom från Söderköping med 43 passagerare och en besättning på nio personer. Det är "Lilla kanalresan" som går mellan orterna från juni till början av augusti.
I kontrollrummet står Ola Wikander. Han har varit kapten på Wilhelm Tham sedan 2008. Under ett vanligt arbetspass spenderar han ungefär tio timmar här inne i kontrollrummet. "Den största utmaningen är att inte köra onödigt fort, men våga dra på när det behövs".
Inredningen har behållit sin stil från tidigt 1900-tal. Tankarna går inte sällan till filmen (och fartyget) Titanic.
Det kan vara ganska utmanande att lägga till i Motala. Förutom att det är mycket båtar i rörelse och det lätt blåser upp från Vättern, är dessutom kajen böjd, vilket gör det svårare att komma intill med hela fartyget. Här löser besättningen det genom extra ändar i för och akter.
"Det är väldigt kul att jobba på båt. Det är stor skillnad på det här och att jobba på en vanlig restaurang, eftersom det kommer en viss typ av gäster hit. Alla är ofta väldigt trevliga", säger William Tilling, som jobbar som matsalsvärd över sommaren.
Soldeck är en populär del av fartyget. Här kan man avnjuta sin kaffe eller drink medan det östgötska landskapet långsamt sveper förbi utanför nätet. Gästerna som åker Lilla kanalresan åker mellan Söderköping och Motala, med en övernattning i Berg.
M/S Wilhelm Tham byggdes på Motala Werkstad och stod färdig 1912. Fartyget, som är byggt i stål, är drygt 31 meter långt och nästan sju meter brett. Fartyget är idag hemmahörande i Göteborg.
På hitfärden blåste det upp rejält. När fartyget gick över Roxen uppmättes hela 12 m/s, berättar Ola. Men det gick bra. "Hon går förbluffande stabilt i höga vågor. När man ser den här höga saken på håll så kan man ju undra hur i hela världen den kan klara Vättern. Men den går väldigt fint där också", berättar Ola. Skulle olyckan ändå vara framme finns flytvästar i överflöd.
På fartyget finns 25 hytter med rum för omkring 50 passagerare. Hytterna är fördelade på tre våningar. Just den här resan var 43 gäster med.
Trots utmaningarna att lägga till i Motala är det lättare än i Söderköping, tycker Ola Wikander. "Det här är peanuts i jämförelse". Han syftar framförallt på att det i Motala är lätt att åka ut en bit i viken och vända fartyget. I Söderköping måste de vända i kanalen, alternativt i Slätbaken, vilket tar någar timmar extra. "Det är vi inte så jättesugna på när vi gått upp klockan fem på morgonen och bara vill avsluta passet", skrattar Ola.
I matsalen håller matsalsvärden William Tilling på att duka inför nästa avgång.
Ola Wikander har varit kapten på Wilhelm Tham sedan 2008. Ett stimulerande jobb, berättar han. "Det bästa är kontakten med gästerna".
På nedre däck.
Besök på Wilhelm Tham.
Besök på Wilhelm Tham.
Besök på Wilhelm Tham.
I Motala hamn fanns det många båtar att beskåda från båtens runda fönster.
Däcket på Wilhelm Tham. I bakgrunden syns husen på Södra Stranden.