Bibliotekens hemsida har legat nere i över tre veckor

Sedan den 4 april har Götabibliotekens hemsida, där hela länets boklåntagare kan boka, låna om och låna e-böcker, legat nere från och till. Orsaken vet man inte och de som vill komma åt tjänsterna får helt enkelt hoppas på ett av de korta fönster då sajten tillfälligt vaknar till liv. "Det är inget roligt", säger Johanna Hagelin, bibliotekschef.

Johanna Hagelin, bibliotekschef på Motala bibliotek.

Johanna Hagelin, bibliotekschef på Motala bibliotek.

Foto: David Wickström

Motala2023-04-26 18:24

Hemsidan för Götabiblioteken, som består av alla bibliotek i Östergötland och Tranås har sedan den 4 april kraschat upprepade gånger. Det är där som östgötar kan boka och låna om sina biblioteksböcker. Trots att felet har pågått i över tre veckor vet ingen var felet ligger.

– Jag vet tyvärr inte exakt vad det är. Felet ligger hos vår leverantör, Axiell. De håller på att felsöka vad det är som händer med servern som vår hemsida ligger på. Den stängs ner och vi kastas ut. Den ligger bara uppe korta stunder i taget, säger Motala kommuns bibliotekschef Johanna Hagelin.

Hon säger att det inte har varit så många arga besökare på biblioteket i Motala.

– Men jag vet att i övriga Götabiblioteken så har det varit en del irriterade personer. Och det har vi full förståelse för. Vi vill ju att det ska fungera. Vi vet att det är många som använder hemsidan för att reservera eller låna om. Det är också kopplat mot våra e-tjänster så det har varit problem med att låna e-böcker. Så det är inget roligt. 

Götabibliotekens utvecklingsledare för webb och e-tjänster, Christine Åström, säger att man i nuläget inte vet när problemet kan vara löst.

– Vad vi går ut med är att användarna helt enkelt får vända sig till sitt lokala bibliotek så hjälper personalen där gärna till med omlån, reservationer och alla den typen av tjänster, säger hon och fortsätter:

– Naturligtvis beklagar vi detta. Det är väldigt frustrerande både för användare och medarbetare på biblioteken. Vi ber alla att ha tålamod. Det är det vi kan göra. 

Maria Wasing på Axiell, som tillhandahåller Götabibliotekens sajt, säger att de försöker att gå till roten med problemet och har ett team som specialgranskar det.

– Vi förstår självklart den påverkan som det här har haft på bibliotekens låntagare. Det är ingenting som vi är stolta över och vi ber om ursäkt för det.

En månad innan problemen började lanserade Götabiblioteken en ny hemsida och på sociala medier frågar sig flera om man inte bara kan gå tillbaka till den förra.

– Det kan man inte göra. Den ligger live mot låntagarsystemet, som är som ett finansiellt system där det sker transaktioner – som en e-handelssajt. Då kan man inte bara backa tillbaka, säger Maria Wasing.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!