S, MP, C och L drev i våras igenom en lagändring. Ändringen ger varje rektor rätt att besluta om att införa betyg från årskurs 4 i deras skolor. Att beslutet ligger hos den enskilde rektorn gör att olika skolor kan ta helt olika beslut.
I Motalas kommunala skolor kom frågan upp inom rektorsgruppen i våras. Grundskolans verksamhetschef, Madeleine Karlsson, berättar:
– Vi hade frågan uppe och i samband med det gjorde vi en enkel koll av intresset. Då var det enskilda rektorer som funderade på det, men än så länge är det ingen som anmält till oss att man vill införa det.
Hon konstaterar att lagändringen fått en hel del kritik. En invändning som funnits är att likvärdigheten i skolan kan påverkas när olika rektorer kan ta helt olika beslut.
Kan ni från förvaltningen säga nej om ni tycker att det skulle vara olämpligt att införa betyg i årskurs 4?
– Nej, det får vi inte. Men innan man genomför det vill vi ha en ordentlig diskussion om fördelar, nackdelar och syftet. Vi tycker att det i så fall ska vara klart och tydligt varför man inför betyg, säger Madeleine Karlsson.
Hur ser ni på förvaltningen på betyg redan i årskurs 4?
– Jag är tveksam till att införa betyg redan då. Just nu finns inte tillräckligt forskning om att det skulle ge någon effekt på elevernas kunskapsinhämtning. Däremot har lagändringen fått ganska mycket kritik, säger Madeleine Karlsson och fortsätter:
– Det har gjorts viss försöksverksamhet, men därifrån kommer inga rapporter om tydliga samband mellan betyg och kunskapsinhämtning.
Istället tycker hon att man bör fokusera på återkoppling till eleverna.
– Formativ bedömning i form av systematisk och tydlig återkoppling anser jag utvecklar elevernas lärande på ett bättre sätt än att sätta betyg i yngre åldrar.
Kan du se några fördelar med betyg?
– En fördel är att lärarna blir mer vana vid att sätta betyg. Nu sätter de bara betyg i årskurs 6 så det blir ungefär var tredje år.
Förutom det menar dock Madeleine Karlsson att det mest finns nackdelar. En aspekt som hon lyfter är att eleverna kan bli stressade av betyg och att om man inte lyckas förmedla tydligt till så unga elever varför de får betyg så finns en risk att de tar vid sig personligen istället för att förstå att det handlar om en bedömning av deras prestationer.