Beskedet: Kommunen bryter med företaget

Från och med den 2 oktober får företaget Livskvalité 1 AB inte längre utföra hemtjänstinsatser inom Motala kommun. "Vi måste reagera", säger Anne-Lie Liljedahl, socialnämndens ordförande.

Anne-Lie Liljedahl. Fattade beslutet om hävning av avtalet baserat på flera punkter där Livskvalité har brister.

Anne-Lie Liljedahl. Fattade beslutet om hävning av avtalet baserat på flera punkter där Livskvalité har brister.

Foto: Hedvig Wissting

Motala2017-09-14 19:42

Under ett möte på torsdagen kom beskedet; Motala kommun river avtalet med hemtjänstföretaget Livskvalité 1 AB. Hävningen av avtalet innebär att företagets hemtjänstverksamhet upphör redan den 2 oktober.

– Det är sorgligt att behöva ta den här typen av beslut. Men vi har ett ansvar för de klienter som får hemtjänst. Vi menar att det finns risk för att de kan fara illa. Då måste vi reagera, säger Anne-Lie Liljedahl, socialnämndens ordförande.

Enligt kommunen finns det flera brister i företagets verksamhet.

– Under vår uppföljning har flera punkter kommit upp. De allvarligaste rör dokumentation och personalkompetens främst på ledningsnivå, säger Liljedahl.

Carina Björnlund, kvalitetsansvarig på Livskvalité 1 AB, menar att torsdagens besked kom som en blixt från klar himmel.

– Det här känns riktigt tråkigt. Vi har ju vunnit flera priser och vi har inte fått några klagomål från våra klienter och dess anhöriga. Enligt de enkäter vi genomfört är 98 procent nöjda med våra tjänster, säger Björnlund.

Hur ser ni på kritiken från kommunen?

– Jag tycker den är orättvis. När det gäller dokumentationen har vi påpekat att Motala kommun har ett helt annat datasystem än vad som används i andra städer. Vi har gjort vad vi kunnat där. Angående kompetensen så känns det här som ett påhopp. Jag har personligen en lång erfarenhet av hemtjänsten, både privat och kommunalt, säger Carina Björnlund.

Enligt Anne-Lie Liljedahl har dock kommunen påpekat dessa brister tidigare.

– Så sent som i juni i år fick företaget en skriftlig varning. Där var vi tydliga med att det fanns brister som måste åtgärdas, säger Liljedahl.

Under fredagen får de 50-tal anställda inom Livskvalité 1 AB beskedet att de blir av med sina jobb.

– Många av våra anställda kommer från andra kulturer och kan få svårt att få andra jobb. De har varit väldigt engagerade och uppskattade av klienterna, det har varit en trygghet att kunna kommunicera på samma språk, säger Björnlund.

– Det här är sorgligt. Men vårt ansvar är att se till att klienterna är trygga, säger Liljedahl om situationen.

Från kommunens sida handlar det nu främst om att hitta hemtjänstersättning åt de 50-tal klienter som omfattas av Livskvalité 1 AB. Kunderna, eller dess anhöriga, kommer att kontaktas av kommunens biståndshandläggare och erbjudas en annan hemtjänstutövare.

– Vi kommer att höra oss för bland de övriga aktörerna och se om det finns möjlighet att hjälpa till, säger Anne-Lie Liljedahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!