Sedan 1994 har Motala båtklubb Tegelviken drivit hamnen och skött de cirka 500 båtplatserna i området. Kommunen har nu sagt upp arrendet, som går ut i mitten på mars 2024, för att kunna utveckla området med ett 40-tal bostäder.
– I det här läget är framtiden oviss. Mörk, säger Benny Nilsson, styrelseledamot.
Båtklubben har fått ett förslag presenterat för sig, för att kunna driva vidare klubben i området. Det sätter de sig dock emot. Klubbens kassör Karl-Göran Gustafsson tar fram en skiss på sin dator och börjar förklara. I dagsläget har båtklubben en sammanhängande, inhägnad yta om cirka 8,5 hektar. Enligt kommunens förslag skulle en del i mitten av det nuvarande området försvinna i och med bostadsplanerna. I stället har båtklubben erbjudits en yta längre bort.
– Vi har vid något tillfälle sagt att om det över huvud taget ska bli någon bebyggelse här måste vi ha motsvarande område i anslutning till vårt nuvarande område. Med förslaget blir det ett avstånd, vilket får till följd att man åker ut genom en grind och sedan in genom en annan.
Benny Nilsson lyfter att området dessutom kontrolleras av väktare under nätterna. Det hade inte varit möjligt att hålla koll på två områden samtidigt, menar han.
Styrelseledamöterna menar också att de, för att få plats på det nya föreslagna området, hade behövt ställa båtvagnarna hela vägen upp till husen.
– De är inte vackra att titta på, men här är det ingen som ser dem, säger Karl-Göran Gustafsson.
Ytterligare ett problem med kommunens förslag är storleken på det nya området, menar styrelseledamöterna.
– Det räcker inte till. Vi kan inte ha mindre. Det försvinner väl en tredjedel, säger Karl-Göran Gustafsson.
De tar också upp att behovet av yta varierar över året. Förslaget hade varit möjligt vintertid, men sommartid behövs mer plats bland annat för att ha parkering för bilar.
– Det är omöjligt att få ihop det sommartid, säger Benny Nilsson.
Vidare lyfter de att det skulle ta väsentligt mycket mer tid att flytta båtarna om området är uppdelat. Tommy Karlsson påpekar där att de som arbetar inom klubben gör det ideellt. Dessutom finns risker med att frakta båtar.
Karl-Göran Gustafsson tillägger att det finns alternativa sätt att sjösätta båtar, men det skulle kosta pengar att investera i en sådan lösning.
– Skulle vi köra med exempelvis en gaffeltruck hade vi varit tvungna att asfaltera hela området, för vi kan inte åka runt med en sådan när det är ojämnt, förklarar han.
Han är också kritisk till det faktum att kommunen vill bygga bostäder så nära en befintlig verksamhet.
– Vi är inte ljudlösa. Är det då någon som har köpt ett hus här och tycker att det stör, då kanske hela båtklubben får flytta någon annanstans. Det blir kontentan, säger Karl-Göran Gustafsson.
Det finns en avsiktsförklaring mellan båtklubben och kommunen om att skapa möjligheter och förutsättningar för bostadsbyggnation i området. Där står att markägaren då ska kunna erbjuda likvärdig mark till båtklubben. Men rådande styrelse i båtklubben ställer sig kritisk till avsiktsförklaringen och menar att den inte kommit till på rätt sätt internt.
Hur ser ni på att avtalet trots allt har signerats?
– Olyckligt, säger Karl-Göran Gustafsson.
I dagsläget har Motala båtklubb Tegelviken cirka 100 personer i kö, som väntar på en båtplats. För vissa platser, beroende på storlek, tar det fem-sex år att få en plats. Tommy Karlsson framhåller att folk även ringer om båtplats, men låter bli att ställa sig i kö på grund av den långa väntan.
– Vi har så pass många i kö så vi vill expandera i stället för att krympa. Här skulle man kunna göra någonting, så vi får plats med fler båtar i stället. Det finns idéer och förslag om det, säger han.
Så där de vill bygga bostäder skulle ni vilja expandera?
– Ja. Om det här förslaget går igenom kan inte vi expandera. Då är vi låsta. Då är det stopp.
Karl-Göran Gustafsson håller med, berättar att båtklubben har erbjudit sig att köpa hela området.
– Man saboterar för så många fler än vad man gynnar, säger han och förklarar sitt påstående med att klubben har fler medlemmar än vad som hade rymts i de planerade bostäderna.
Benny Nilsson menar att klubbens område är utmärkt att bygga ut, för att tillgodose behovet av båtplatser även för de som flyttar till Motala.
– Det krävs att det blir båtplatser, om man nu ska vara Sveriges sjöstad 2040, fastslår han.