Ballongpassageraren: "Då tänkte jag att fy fan vad fort det går"

En värre upplevelse än att vara bland de första på plats efter sprängningen på Ådalagatan i Linköping 2019. Så beskriver Pierre Nandin upplevelsen att vara ombord på luftballongen som kraschlandade utanför Fågelsta.

Pierre Nandin tog flera bilder under ballongfärden och beskriver det som en häftig upplevelse. Men avslutningen med att krascha ner i ett dike utanför Fågelsta förstörde upplevelsen.

Pierre Nandin tog flera bilder under ballongfärden och beskriver det som en häftig upplevelse. Men avslutningen med att krascha ner i ett dike utanför Fågelsta förstörde upplevelsen.

Foto: Pierre Nandin

Motala2024-05-20 19:00

– På Hamngatan var jag väl på plats en minut efter att det smällde. Men det här var en värre upplevelse. Jag trodde att det skulle gå mer åt skogen nu. Det var en mer långdragen grej och man såg alla andra när de slungades runt i korgen och man såg paniken i ögonen på dem, säger Pierre Nandin. 

Nandin hade, tillsammans med sin bror, köpt ballongfärden som en 60-årspresent till sin mor och stora delar av färden från Mantorp park beskriver han som en mäktig upplevelse. 

– Det är bara landningen. Det var den som förstörde upplevelsen, säger Nandin. 

Att det inte skulle bli någon mjuk landning insåg han först när korgen närmade sig marken. 

– Då tänkte jag att fy fan vad fort det går. Min mamma stod och pratade i telefon så jag sa åt henne stoppa ner telefonen. Jag såg hur vi skulle träffa marken och jag tänkte att det här kommer inte gå. Sen slog vi i marken och tippade framåt och sen for vi upp i luften igen, säger han. 

Nandin berättar att piloten innan dess hade försökt få ner farten genom att flyga så lågt att korgen tagit i några grantoppar. 

– Vi tänkte att det var lite på skoj. Men nu efteråt tänker man att det inte var på skoj utan att han verkligen ville ha ner farten. 

Någon minut efter det första landningsförsöket tog ballongturen slut i ett dike utanför Fågelsta.

– Vissa var ju chockade, väldigt chockade men det var ändå ganska lugnt. Jag ringde 112 och sen tog en tjej över det medan vi bar ut kvinnan som blivit skadad, säger Nandin. 

Bengt Gunnarsson, flygchef på Grenna ballong och upplevelse AB som arrangerade flygningen, berättar att det är väldigt ovanligt med kraschlandningar. 

– Men det kan hända. Vädret råder du ju inte över, säger Gunnarsson. 

Han syftar på att väderprognosen inför flygningen var att vindarna skulle mojna. Något de inte hade gjort när det var dags att landa.

Har ni rutiner för hur man landar i olika vindförhållanden?

– Ja, man har tränat så vi kan landa i hårda vindar. Men det här var lite extremare. Det var mycket hårdare än vad det brukar vara och det är ju svårt att förutsäga att det ska bli så. Och det är ingenting man kan träna för eftersom vi ofta ställer in flygningarna när det är sådana här vindar, säger Gunnarsson.

Är det ett vanligt knep att använda trädtoppar för att bromsa farten?

– Ja, det kan man göra men det är inget jag förordar på något sätt. 

Vad har ni för rutiner när det går så här, för att ta hand om passagerarna?

– Nu hade vi ju ett förmodat armbrott med i korgen. Då uppstår ju en ny situation när man ska försöka landa så hyfsat bra med henne som möjligt. Och det är ju heller ingenting vi kan träna på. Det är ju inte så ofta man åker ut med en person med bruten handled, säger Bengt Gunnarsson.

Hade man kunnat landa i ett rapsfält för att bromsa farten?

– Jo, det hade fungerat men nu var det ju så jäkla turbulent nere vid backen. I och med att blåste rätt bra så blev vindarna turbulenta närmast marken. Då får man försöka göra det bästa av situationen och det vill jag säga att piloten gjorde. 

Har ni varit i kontakt med passagerarna och kollat hur det är med dem?

– Dagen efter så ringde piloten upp samtliga passagerare och pratade med dem om hur de mådde dagen efter. Och vi kommer ha förnyad kontakt med dem, säger Bengt Gunnarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!