– Vi har vidtagit de åtgärder som de ställt krav på i sitt föreläggande. Vi har gjort en organisationsöversyn utifrån de bedömda riskerna. Vi har tillsatt extra personal, det finns en arbetsmiljögrupp på enheten och vi har ansvariga som gör dagliga avstämningar för att fånga upp signaler i verksamheten och som kan föra en dialog med ledning om risker och åtgärder, säger Mirsad Masinovic, regional verksamhetschef.
Han säger vidare att de fått tillbudsrapporteringen att fungerar och de har kontinuerliga genomgångar kring det.
– Vi känner att vi är på rätt väg, säger han och tillägger att det är ett arbete som måste få fortsätta tillsammans med medarbetarna och i dialog med kommunen.
I november ska Arbetsmiljöverket göra en uppföljning och Mirsad Masinovic är tydligt med att de inte är klara men att de känner att de är på god väg.
Hans upplevelse är också att de har en bra dialog med medarbetarna och de är noga med att fånga upp eventuella problem så snart de uppstår.
Det har varit en stor personalomsättning på boendet, hur ser det ut i dagsläget?
– Det är lite svårt att svara på, då det varit sommar. Men generellt är det svårt med rekrytering till äldreomsorgen, och med vikarier. Det är svårt för alla, inte bara till Nämndemansgatan.
Hur har det som varit kring personalens arbetsmiljö drabbat de boende på Nämndemansgatan?
– Ambitionen är alltid att de ska få den bästa vården, det är så vi ska agera.