Attendo besvarar kritiken kring Nämndemansgatan

Facket har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Personal, som MVT talat med, är kritisk mot lokal och regional ledning. Här svarar Attendo på kritiken.

Karolina Eriksson, regionchef på Attendo besvarar kritiken kring Nämndemansgatan.

Karolina Eriksson, regionchef på Attendo besvarar kritiken kring Nämndemansgatan.

Foto: Attendo

Motala2022-02-17 18:00

Regionchef Karolina Eriksson väljer att besvara frågorna per mejl.

Fackförbundet Kommunal har gjort en 6:6a-anmälan gällande Nämndemansgatan. Hur kommenterar du det?

– Vi arbetar med en handlingsplan tillsammans med regionala skyddsombudet som syftar till att skapa en bra arbetsmiljö på Nämndemansgatan. Det handlar bland annat om måltidsmiljön där det har funnits synpunkter kring planeringen. Vi stärker också upp ledarskapet på boendet, och genomför utbildningar i bland annat teambildning. Planeringsdagar för medarbetarna är tänkta att genomföras under våren.

Delar av anmälan handlar om arbetsmiljörisker gällande att omvårdnadspersonal även har ansvar för att laga mat till de boende. Är det gängse på Attendos boenden?

– Vårt måltidskoncept Matlust bygger på att vi försöker laga mat så nära våra kunder som möjligt. Konceptet bygger på en omfattande analys – vi har sett att det finns ett tydligt samband mellan att göra mat på plats och nöjdare kunder. Att de som bor hos oss är nöjda är viktigt, och våra utvärderingar visar att de boende är nöjda med maten vi serverar på Nämndemansgatan.

– Baserat på menyn som våra sakkunniga experter tar fram lagar vi maten på plats. Vi lägger även stor vikt att jobba med bra råvaror som håller hög kvalitet, är enkla att jobba med och är anpassade för vår typ av verksamhet. Kött och fågel kommer därför färdigtillagade från våra samarbetspartners som vi sedan tillagar på plats. Våra tillstånd gällande livsmedelshantering motsvarar även detta arbetssätt.

Kommunal påpekar att det bör finnas en kock på boendet, för att minska stress och smittorisker med mera. Hur ser du på det? Får personalen någon utbildning för att klara uppgiften?

– Vi ser det som en naturlig del av omsorgen att jobba aktivt med mat- och måltidssituationen och har god erfarenhet av att vår personal jobbar aktivt med att själva tillreda maten. Givetvis är det viktigt att vi investerar i kompetensutveckling för våra medarbetare och att man alltid kan få stöd vid behov.

Kommunal efterlyser avvikelse- och incidentrapporter och säger att det kan röra sig om okunskap att de inte finns/görs. Vad är din kommentar till det?

– Avvikelse- och incidentrapportering är en avgörande del av vårt systematiska kvalitetsarbete. Det stämmer ej att vi ej rapporterat avvikelser. Alla avvikelser utreds och samtliga medarbetare har fått utbildning i avvikelsehantering.

Från personal, som vi talat med, får vi uppgifter om att många har sagt upp sig på grund av, vad de uppger, en ohållbar arbetssituation. Hur ser du på det?

– Att arbeta för en bättre arbetsmiljö är en ständigt pågående process. Alla medarbetare ska känna trygghet på sin arbetsplats och min bild är att de allra flesta gör det. Vi har en tydlig plan för att föra arbetsmiljöarbetet framåt.

De vittnar om allvarliga händelser där personal önskat överfallslarm men blivit nekade. Hur vill du kommentera det? 

– Vi ser över våra larmfunktioner på Nämndemansgatan och fram tills nu har vi haft högre bemanning när behov har funnits för det. 

Samtliga uppger att de skriver avvikelse- och incidentrapporter, vid exempelvis brist på personal så att kohortvård vid covid-19 inte kunnat genomföras, men där arbetsledning ifrågasatt varför rapporter skrivs. Hur ser du på det?

– Vi bedriver kohort-vård i den mån det är möjligt. Sen har vi haft exceptionellt höga sjuktal till följd av Omikron, vilket medfört att bemanningsläget stundtals varit mycket ansträngt. Jag delar inte bilden av att avvikelsehantering är ifrågasatt av ledningen. Det är tvärtom en del av vårt ständiga kvalitetsarbete.

De säger att avvikelse- och incidentrapporter ”försvinner”. Vad är din förklaring?

– Vi har ett väl fungerande avvikelsesystem som är digitalt. Det försvinner inga avvikelser ur det systemet utan de hanteras på verksamheten tillsammans med ansvarig sjuksköterska, kvalitetssamordnare och verksamhetschef.

Attendo

Attendo är ett omsorgsföretag med drygt 27 000 anställda i Sverige, Finland och Danmark. Det startade för drygt 35 år med hemtjänst i Danderyd.

Idag finns Attendo på ett 70-tal orter i Sverige och kan förutom äldreomsorg också erbjuda omsorg för personer med funktionsnedsättningar (LSS) samt individ- och familjeomsorg (IOF).

Källa: attendo.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!