Alliansen: Ingen minskad styrka innan ny väg

Planerat vägbygge mellan Motala och Borensberg kan bli avgörande för beslut om deltidsbrandkåren i Borensberg.

Ny riksväg 34 planeras mellan Motala och Borensberg, något som skapar oenighet inom politiken.

Ny riksväg 34 planeras mellan Motala och Borensberg, något som skapar oenighet inom politiken.

Foto: Karl Magnus Ericson

Motala2017-07-11 10:30

Förberedelserna inför nybygget av vägen mellan Ervasteby och Borensberg har pågått sedan år 2010, men ännu har inte arbetet påbörjats. Enligt Trafikverket så beräknas upphandlingen av totalentreprenad vara färdig under hösten 2017, medan domstolsbeslut angående tillstånd att gräva om Prästgårdsbäcken beräknas vara tillhanda först våren 2018. Väl igång så beräknas byggtiden till två år. Den nya vägen kommer att ha 2+1 körfält, som separeras av ett mitträcke.

Plan- och miljönämndens ordförande Marianne Walter (S) är av åsikten att förslag 2b kan genomföras så tidigt som första kvartalet 2018, en åsikt som delas av räddningschef Anders Sigfridsson. Alliansen, med undantag för Kristdemokraterna, delar majoritetens linje om förslaget, men har en helt annan syn på när förslaget bör genomföras. Alliansen förutsätter nämligen att nya riksväg 34 är färdig innan deltidsbrandkåren i Borensberg kan förändras.

– Vad jag förstår så har tidsberäkningar gjorts utifrån att vägen står klar och att styrkan från Motala då kan komma snabbare till Borensbergsområdet, säger Kjell Fransson (L), gruppledare och politisk sekreterare.

Alliansen har också avsatt 150 000 kronor för att rusta upp brandstationen i Borensberg, då de anser att ett verkställande redan år 2018 inte är aktuellt.

– Stationen har varit i behov av underhåll sedan flera år och måste fixas i avvaktan. Vår uppfattning är att åtgärderna är så akuta att vi inte kan vänta tills den nya vägen är klar, berättar Fransson.

Beslut om deltidsbrandkåren i Borensberg kommer att fattas i Kommunfullmäktige i slutet av året.

Förslag 2b

I detta alternativ minskas styrkan från dagens fem personer till tre personer. En av dessa ska ha tillgång till en så kallad FIP-bil (Första insatsperson) dygnet runt under beredskapen och de båda övriga får åka till någon form av garage och hämta ett mindre fordon och utrustning för släckning och räddning.

I alternativet finns inte behov av en räddningsstation i den storlek som finns i dagsläget. I stället ser man en lösning i form av ett garage för det mindre fordonet och tillgång till en samlingslokal för möten och utbildning. Enligt förslaget ska personalstyrkan utökas med två personer i Motala.

I det här alternativet behöver ett mindre garage och förråd byggas. Enligt beräkningar kan detta byggas för några miljoner i samband med annat kommunalt projekt alternativt av en annan aktör. Detta kan jämföras med de nästan tolv miljoner som en ny räddningsstation beräknas kosta att bygga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!