Nittonåriga Alice Törnström säger att hon har "nördat in på renässansen". Från blyerts, via färgpennor, tusch och acryl är det nu olja som gäller när hon skapar sina bilder. – Jag är autodidakt - lär mig själv genom att titta på videor och så testar jag allt eftersom.
Det är renässansmålarnas teknik och bildseende som lockar och som Alice strävar efter att lära sig. Men hon har inte gått några kurser och säger att hon nog därför kan ha missat litet i grundtekniken.
– Fast jag har lärt mig att man aldrig använder rent vit eller rent svart färg, då bleknar andra kulörer. Man får blanda så att det blir nästan svart eller nästan vitt.
Vi träffas vid Mallboden, där hon sommarjobbar och där hon just har haft sin första utställning. Annars är det universitetsstudier i Norrköping som gäller - inriktningen är att bli färdig fritidspedagog om knappt två år.
Hon har med sig några bilder från utställningen, samtliga är porträtt och samtliga är bilder på påhittade personer.
– Jag tänker alltid att det här är människor som har en berättelse, men den berättelsen får betraktaren hitta själv, säger hon.
Det är väl inte så vanligt att nittonåringar snöar in på renässansen – hur kom du in på den här banan?
– Jag vet egentligen inte hur det hela började, det har alltid funnits mycket bilder hemma i min vardag, mamma köper rätt mycket konst. Och så skulle vi göra ett stort gymnasiearbete i fjol och av någon anledning hade jag fascinerats av just renässansens konst, och jag gjorde helt enkelt en målning där jag försökte måla likadant som på den tiden.
Varför är just renässansen så intressant?
– Det är smyckena, kläderna, symbolerna som är så spännande. Och så hur man behandlade ljuset i bilderna. Jag blir aldrig någon da Vinci, men det är ändå ditåt jag strävar.
Vad är det svåraste med renässansmåleriet?
– Det är tidskrävande, mycket skissande, sedan mycket detaljer, och jag målar i tunna skikt och låter nyanserna växa fram successivt.
En annan svårighet, säger hon, är att hon är så självkritisk
Alice berättar att hon ibland får beställningar, folk som vill överföra fotografi till en oljemålning. Just nu har hon ett sådant uppdrag, ett bröllopsfoto som skall kopieras och bli till en oljemålning.
Blir det fortsatta konststudier sedan – efter pedagogutbildningen?
– Vet egentligen inte, jag vill först och främst skaffa mig ett yrke, så får vi se sedan, avslutar hon.