Var tredje elev på gymnasieskolornas transportutbildning i Sverige är i dag tjej. Och högst andel har Carlsunds fordonsprogram inriktning transport. Där är 75 procent av alla elever tjejer.
– Vi har haft många från Carlsund som varit här och provat på så det märks att det varit en ökning men vad den beror på vet jag inte, säger Kenneth Roth, transportledare på Mefab.
Att det blir fler kvinnor som söker sig till lastbilschaufföryrket är bra för branschen, enligt de åkerier som vi talat med.
– Det är inget negativt med att få in fler tjejer. Det är väl bra att det blandas upp det lite, det har varit ett mansdominerat yrke. Jag ska inte dra alla över en kam och det finns många duktiga manliga chaufförer men det blir ett lite annat lugn med kvinnor i trafiken, säger Fredric Heurlén, delägare på Fågelsta transport.
Även Jörgen Emanuelsson, vd på Emanuelssons transport, håller med om att det är bra för branschen om det blir mer jämställt. Och han tycker också att det finns flera fördelar med att ha kvinnor som chaufförer inte minst för att de kör mer skonsamt.
– Nästa gång vi ska anställa kan det mycket väl bli en tjej. Det blir lite bra snack och lite mindre macho. Det är bara bra att fler och fler kvinnor blir intresserade av yrket. Och tjejer kör lite lugnare också, de kör inte lika grovt att man gasar på och sen bromsar, det har jag märkt, säger han.