"Vi har ständigt nya kunder som söker oss"

1992 blev Motala Hissar Årets Motalaföretag. Mycket har hänt sedan dess men företaget står på stadig grund och växer med nya produkter på gång.

Behovet av hissar, mycket för tillgänglighet i både allmänna lokaler men och i privatbostäder, ökar och Stefan Westin tror på ytterligare tillväxt för företaget.

Behovet av hissar, mycket för tillgänglighet i både allmänna lokaler men och i privatbostäder, ökar och Stefan Westin tror på ytterligare tillväxt för företaget.

Foto: Lillian Andersson

Motala2023-07-04 07:28

– Vi har världens mest utrymmeseffektiva hiss. Hittills har vi inte blivit överbevisade på det, så jag tror att det stämmer. Det är också det som är vår styrka, att våra produkter kan få plats i stort sett var som helst, säger Stefan Westin, CEO.

Motala Hissar är ett av många företag i gamla Luxorhuset. På 10 000 kvadratmeters yta tillverkas cirka 1300 hissar per år. 70 procent går på export, det mesta inom Europa. Förra året omsatte de cirka 232 miljoner kronor och utveckling av nya produkter pågår.

Varje hiss är unik, anpassad efter kundens behov och önskemål, och det handlar ofta om att skapa tillgänglighet. Plattformshissarna finns i två varianter. Öppna hissar där man står på en plattform och håller ned en knapp för att hissen ska röra sig. Och vanliga korghissar, som en konventionell hiss, med hel korg och dörrar.

Enligt Westin har urbaniseringen gjort att behovet av hissar ökar. Fler och fler bygger på höjden, inte bara i nyproduktion utan också som ett sätt att bygga till. Samtidigt tillgänglighetsanpassas butiker och andra lokaler med hissar och efterfrågan på hiss i privata hem ökar också.

– Vi har en åldrande befolkning i hela Europa och flera och fler har svårt att gå i trappor, säger Westin och berättar att de bland annat vunnit ett anbud för Norges motsvarighet till Försäkringskassan som innebär att Motala Hissar har ensamrätt att leverera hissar för funktionshinderanpassning till privata hem i Norge.

– Vår nisch är också att vi levererar hissar med självbärande schakt. Så det enda vi behöver ha för att leverera och bygga en hiss är ett fyrkantigt hål i rätt storlek.

undefined
Truckförarna har ett viktigt jobb inom produktionen.

Motala Hissar startade 1972 och har bytt ägare några gånger. Senast 2021 då Latour Industries/Aritco Group AB köpte företaget från Kone AB. Under Kones ägarskap var verksamheten i Motala ren produktion. Men Latour Industries/Aritco vill annorlunda och nu står man mitt i en återuppbyggnad av försäljningsorganisation, utvecklingsavdelning och att ha egna hissmontörer.

På utvecklingsavdelningen jobbar tre mekaniska konstruktörer och en el-designer med att ta fram nya produkter. Förra året lanserades en ny plattformshiss med korg, en hybrid mellan en plattforms- och en vanlig hiss, Motala 2000 Kabin.

Samtidigt som de utvecklat ännu en modell.

– Den heter Motala B6 och vi installerade vår första pilothiss under vecka 22 i Stockholm. Tanken är att vi sen ska kunna gå live med leverans från oktober.

I takt med att andelen produkter blir fler ökar också efterfrågan. Filippinerna, Israel och Indien är länder där samarbetet med nya partners är igång. Och senaste kontakten är med Sydafrika.

– Branschen med plattformshissar är inte så stor och det roliga är att Sverige är en av de största tillverkarna, och där vi är en av tre tillverkare i landet.

Som många andra industriföretag har de svårt att hitta kompetens. Westin säger att det handlar mycket om att de som är ”duktiga och ambitiösa” har jobb. Och när det gäller nyrekrytering slåss de mot företag som Väderstad och Toyota.

Samtidigt tycker han att samverkan mellan företagen i Motala är bra.

– Vi har ett jättebra samarbete med företag runt om i Motala, vi ringer ibland och hjälper varandra när det kör ihop sig. Man försöker hjälpas åt, det är min bild i alla fall. Jag tycker att det är ett jättebra företagsklimat i Motala, emellan företagen.

undefined
Motala Hissar har tagit hem sin lackering som nu görs i de egna lokalerna i Motala.

I företagets helt nya lackeringsavdelning hängs plåtar på krokar, på en skena i taket, för att långsamt åka in för lackering. Bakom ett fönster syns Pontus Bergehed, ansvarig för avdelningen, koncentrerat kontrollerar produktionen. Senare kommer han, och en kollega, ut för att lyfta nylackerade vita dörrkarmar från transportlinjen till en lastbärare för vidare transport till slutmontering.

– Jag började för sju månader sedan. Fick ett tips om jobbet och hade hört väldigt mycket bra om Motala hissar. Så när jag fick erbjudandet hoppade jag på. Det är ett stort ansvar men det är kul, säger Bergehed.

Han har jobbat med lackering tidigare och att då få bygga upp en ny enhet lockade. Han trivs också i ansvarsrollen.

– Nu ska jag bestämma var alla gubbarna ska vara, säger han med ett skratt men återkommer till att det talas gott om företaget och att han kommer tillhöra dem som blir kvar länge.

undefined
Det är högt tempo när Pontus Bergehed tillsammans med en kollega lyfter nylackerade vita dörrkarmar från transportlinjen till en lastbärare för vidare transport till slutmontering.

Valet att ha en lackeringsenhet i Motala i stället för att, som tidigare, transportera hissdelar till annan ort är en del i företagets miljöarbete.

– Visst går det åt mycket energi här, det gör det oavsett var vi lackerar våra produkter, men vi sparar in transporterna, säger Westin.

Miljöarbetet är viktigt. Kunderna ställer allt högre krav och frågor om allt från tillverkning till hur de, så småningom, ska ta hand om den uttjänta produkten är många.

– Transporter är en sak som vi jobbat mycket med. Vi kör mycket samtransporter, även om det tar någon dag extra. Kan vi fylla en lastbil så gör vi det. Sen tittar vi också på materialtjockleken. Stål innebär stor klimatpåverkan, det går åt mycket energi att tillverka plåt. Kan vi minska på tjockleken så minskar vi också CO2-avtrycket, säger han men är tydligt med att de aldrig tullar på säkerheten.

undefined
Stefan Westin berättar om deras nya tankar om hissar i platta paket. Paketeringen övervakas av en kamera som tar bild för varje del som läggs i paketet. Ett stätt att säkra att allt levererats från fabrik.

Ytterligare en nyhet är på gång. Något som kan liknas med ett känt möbelföretags platta paket. Tanken är att kunder ska kunna köpa flera hissar och lägga på lager.

– Och sedan kan de sälja en hiss, säg tre våningsplan, så tar de fram tre dörrar och det material som behövs för att anpassa på plats, säger Westin och tillägger att tanken är att modulsystemet ska användas mot deras partners i Asien bland andra.

Trots att det kan tyckas bli en form av massproduktion, och inte den kundunika hiss han talat om tidigare, ser han möjligheten att sälja fler hissar, få snabbare leveranser till slutkund och spara transporter.

– Och när vi tittar på detta med kompetent personal. Det här nya systemet ska också göra det lättare att installera hissen, ta kortare tid och då behöver man färre personal per monterad hiss. Och det blir mindre montagetid på plats.

undefined
Att Motala hissar, genom det nya ägarskapet, utöver produktionen också får bygga upp försäljningsorganisation, utvecklingsavdelning och att ha egna hissmontörer igen, känns både positivt och spännande berättar Stefan Westin, vd.

De har klarat både pandemin och konjunktursvängningarna så här långt.

– Marknaden är lite mer svängig nu mot tidigare men tittar man på volym är det ungefär den samma. Vi har ständigt nya kunder som söker oss, vi behöver inte leta. Och vi kommer förstärka med personal på exportsidan.

Det har gått många år sedan Motala hissar blev Årets Motalaföretag. Stefan Westin tvekar inte att det hade varit roligt att bli utnämnd igen men säger att det finns många duktiga företag i kommunen som är väl värda priset

Motala hissar

Omsättning: cirka 232 miljoner 2022 (198 miljoner 2021)

Antal anställda: cirka 50

Antal hissar: cirka 1300 per år varav cirka 60 procent går på export

Årets Motalaföretag: 1992

(källa: Motala hissar och allabolag.se)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!