När riksväg 50 skulle byggas om med en ny bro över Skepparpinan togs ett lån på 670 miljoner kronor för brobygget. Lånet skulle återbetalas genom broavgifter. Men avgiftsfrågan blev komplicerad. Upplägget med ett månadstak och en tydlig skillnad mellan tung trafik och personbilar stred mot EU-regler. Efter en omförhandling tillkom dagens taxa om 11 respektive 5 kronor per passage. I det nya avtalet kompenserades också Motala genom att låneskulden sänktes med 200 miljoner.
Statistik fram till 30 juni i år visar att 196,7 miljoner kronor hittills kommit in i broavgifter. Långt ifrån hela summan går dock till avbetalningar. Såväl Trafikverket som Transportstyrelsen har kostnader som ska finansieras med avgiften.
– Trafikverket har bland annat kostnader för utrustning längs vägarna som kameror och portaler, Transportstyrelsen för att granska bilder med nummerplåtar och administrationen med att skicka ut fakturorna, säger Jonas Bergström, säger Jonas Bergström, nationell planerare på Trafikverket.
Den stora posten som påverkar hur mycket som kan amorteras på lånet är dock räntekostnaderna. Just nu är de låga vilket inverkat positivt på avbetalningsplanen. Under 2014-2020 har 83 miljoner kronor gått till räntor. Tillsammans med den sänkta låneskulden på 200 miljoner kronor innebär det att cirka 290 miljoner betalats av.
Nu återstår alltså 380 miljoner kronor.
När avtalet skrevs på 2014 var beräkningen att lånet skulle vara återbetalat om 40 år från 2015 då avgiften sjösattes. Nu ser det ut att bli en snabbare process.
– Vi har fått in mer pengar än vad man räknat med via broavgifterna. Det har varit fler passager helt enkelt. Men det har också varit lägre kostnader, framför allt genom låga räntor, säger Jonas Bergström.
Han konstaterar också att det är svårt att göra prognoser och att det påverkat att Motalabron tillsammans med Sundsvallsbron är först i landet med broavgift.
– Det fanns inte mycket annat att jämföra med, säger han.
Trafikverket gör återkommande nya prognoser för broavgiften. De senaste beräkningarna säger att 35 år är en mer rimlig avbetalningstid. Det betyder en avgiftsfri bro omkring år 2050.
– Det är så bedömningarna sett ut en tid, säger Jonas Bergström.
Samtidigt kan beräkningarna justeras igen.
– Ja, om räntan går upp eller om folk börjar åka mindre bil. Då kan det ju ändras åt andra hållet också, säger han.