Nytt varumärke för Motala formas

En färsk affärsplan är grunden i det varumärke som utarbetas för Motalas räkning. I mars är det dags presentera skapelsen.

Joakim Ljungqvist, Lars Samuelsson och Camilla Egberth diskuterar affärsplanen som ska leda fram till ett nytt varumärke för Motala.

Joakim Ljungqvist, Lars Samuelsson och Camilla Egberth diskuterar affärsplanen som ska leda fram till ett nytt varumärke för Motala.

Foto: Malin af Kleen

MOTALA (MVT)2013-01-26 06:00

– Det är full gas framåt som gäller, säger kommunalråd Camilla Egberth (S).

I affärsplanen som tagits fram av Tillväxt Motala AB, Motala kommun och näringslivet, pekas flera områden ut som viktiga för att kommun ska växa och utvecklas.

Ett antal så kallade affärsmål tydliggörs i skriften, bland annat att man ska erbjuda en företagsmiljö i toppklass.

– Det ska leda till att vi får fler nya entreprenörer och därmed också ett ökat antal arbetstillfällen, säger Joakim Ljungqvist, vd för Tillväxt Motala, som lyfter fram kommunens industriella historia där Motala i mitten på 80-talet till stor del lutade sig mot tre stora aktörer, Electrolux, Luxor och Motala Verkstad.

I dag har kartan ritats om, siffror visar att man tappat upp emot tre tusen jobb genom att dessa tungviktare försvunnit eller skurit ned.

Trots detta har arbetsmarknaden ändå hållit sig på en förhållandevis stabil nivå.

– Flera mindre företag har tagit över stafettpinnen. Hela 96 procent av alla registrerade bolag i kommunen har nio eller färre anställda, konstaterar Ljungqvist

Lars Samuelsson, ordförande i Tillväxt Motala, pekar på det viktiga i att få fler näringsidkare till kommunen, men att också värna om de som redan finns.

– Vi ska finnas för alla och hjälpa dem att växa, säger han. Förbättrad dialog mellan företagen och kommunens politiker och tjänstemän är ett av de redskap vi kommer att arbeta med.

Den gemensamma satsningen ska leda fram till att Motala inom kort presenteras utanför kommungränsen med ett tydligt platsvarumärke.

– Vi räknar med att ha det klart i mars, förklarar Joakim Ljungqvist och vidareutvecklar resonemanget:

– Många pratar om Vättern, Varamobaden, Vätterrundan och vatten, men det finns så mycket mer som vi kan plocka upp och bygga en härlig identitet kring.

Läs mer i lördagens Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!