– Vi skapar en områdesindelning där man har ungefär samma grundvolym att hantera. Områden som är lagom stora både i antal kunder och antal medarbetare.
Tidigare indelningar har, i vissa fall, gjort att personal från två grupper jobbat i olika uppgångar i samma hus. I andra fall har gränserna inneburit onödiga restider. De nya gränserna är mer naturliga. Palm säger att de utgått från kunderna i första hand och att det för de flesta inte blir någon förändring. Målet har varit att så få som möjligt ska byta kontaktperson.
Men ett 20-tal, av totalt cirka 1140, får helt ny personal varav de flesta är inom centrum och Gamla stan.
– Det är baksidan av det. Vi har stor respekt och förståelse för att de kunder som får den större förändringen upplever en oro. Vi försöker göra allt vi kan för att övergången ska bli så bra som möjligt genom att introducera den nya personalen så grundligt vi kan.
Han säger att han beklagar om någon upplever sig ställd inför faktum.
– Anledning till att vi ändra områdesindelning är för att åstadkomma långsiktig stabilitet, men det är säkert svårt att se i detta skede av processen för aktuell individ.
Informationen gick ut för ett par veckor sedan och förändringen ska genomföras till 3 januari.
– Det hade varit bättre om det trätt i kraft två veckor senare, säger Palm men förklarar att det beror på system som används.
– Men vi förbereder det jättenoga och jag är trygg i att det kommer fungera väldigt bra.