– Vi ska renovera upp kajen – som är 235 meter lång – till sitt ursprung och göra en ny hamn här. Det blir en möjlighet för båtar att stanna och uppleva den fina miljön vi har här, säger Roger Altsäter, vd Göta Kanalbolag.
På området ska man även göra en ny serviceanläggning med dusch, toalett och tvätt för besökare.
– Sen kommer vi att installera el och vatten – det är rätt många båtar som kan ligga här. Det blir ett jättelyft för våra gäster, så vi kommer att lyfta platsen generellt ganska mycket.
Framöver kommer man att sätta upp tio stenpollar för stora fartyg, och 16 stålringar för mindre båtar. Det blir även 8 elposter, något man ser en ökad efterfrågan på.
– Det är en infrastrukturfråga så att det blir en bra plats att stanna på för båtgästerna. Sen har vi två laddplatser för elbåtar, de bygger vi in nu också. Vi har några elbåtar, vi tror att det kommer fler. Det kommer inte att explodera men då är vi förberedda. Och sen såklart vatten så att de kan fylla på vatten i båtarna, säger Roger Altsäter.
Projektet görs ihop med Motala kommun som passar på att dränera så att mängden vatten som tränger in från kanalen ska minska, detta för att byggnaderna i verkstadsområdet ska bevaras i framtiden. En upprustning krävs också för att uppfylla krav enligt Vattenstyrelsens direktiv för dammsäkerhet. Passagen mellan kanalen och Lokverkstan är avstängd för allmänheten mellan den 5 oktober 2020 och 9 april 2021.
– Vi gör det ihop med kommunen för att de vill ha en kaj som inte läcker in vatten som det gör idag. De vill ha den tät, då har de fått bekosta den extrakostnaden, men vi gör jobbet, säger Roger Altsäter.
Göta kanalbolag har budgeterat 17 miljoner kronor för sin del i projektet. Som första steg har man har börjat att tömma vattnet.
– De har byggt ett dämme vid Charlottenborgsbron för att stoppa vattnet. De ska jobba ifrån kanalbotten. Dels för fastigheternas skull, men också för att det är dålig kaj.
På kanalbotten ska det läggas ut stockmattor som maskinerna kan åka på för att inte skada botten.
– Vi ska slå ner spont som kommer att ligga hela vägen här. Vi kommer att täta med en vulkansand som heter bentonit.
Betongplatta som är ovanpå ska vara kvar, fast i ny skrud. Kanalbolaget räknar med att ungefär 1500 ton gammalt material ska iväg på deponi och att omkring 250-300 kubik ny betong kommer att gå åt.