Motalarestaurangen först i sin kedja med hemkörning

Smörgåsrestaurangen Subway i Motala försöker nu hantera coronakrisen genom att erbjuda hemkörning.

Restaurangen i Motala blir först i sin kedja att försöka hantera coronakrisen genom att börja med hemkörning.

Restaurangen i Motala blir först i sin kedja att försöka hantera coronakrisen genom att börja med hemkörning.

Foto: Thomas Augustsson

Motala kommun2020-04-17 18:00

Franchisetagaren Chadi Topal berättar att de är först med detta i Sverige i sin kedja. Subway i Motala har tagit fram systemet för tjänsten tillsammans med lokala reklambyrån Play. Kunderna kan få maten hemkörd eller hämta ut den.

Orsaken är coronakrisen, som enligt honom "tagit jättehårt" på Subway i Motala.  

– Vi har tappat ungefär hälften av vårt kundunderlag sedan coronautbrottet startade.

De känner ändå hopp framhåller Topal. Dock har de tvingats dra ner på personalen. Ursprungligen hade de fem anställda.

– Idag ligger vi kanske på en och en halv.

Han är laddad inför den nya satsningen:

– Det ska bli jäkligt kul!

Det finns dock även nerver med i spelet.

– Vi är jättespända på att se hur det kommer att falla ut. Man måste prova sig fram, man kan inte bara ligga ner och vänta på att någon ska lyfta upp en. 

Vad gäller bakgrunden till hemkörningen berättar han att det vissa dagar trots allt har blivit kö.

– Och det känns inte bra att de ska behöva stå där i ett sådant här läge. Då började vi fundera på hur vi skulle göra det enklare, smidigare och mer effektivt.

Det blev alltså så att de införde den nya tjänsten och enligt Chadi Topal var det också för att "få igång försäljningen lite".

Subway Motala har nu en särskild webbsida där maten beställs. Restaurangen hoppas på:

– Att mildra tappet vi har haft, sedan tror vi inte att det kommer att bli samma sak som innan coronautbrottet. Men vi tror ändå att vi kommer att lyckas nå ut till de personer som inte kan eller vill ge sig ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!