Här ritar och bygger ungdomarna båtar

Brädor med ny framdrivning och en katamaran för att lära sig segla – i Segelsällskapets källare verkar allt vara möjligt.

Heinz Dlouhy, Olof Backman och Pontus Wendt i Motala Segelsällskaps källare som åter blivit en plats för bygge och reparationer av båtar.

Heinz Dlouhy, Olof Backman och Pontus Wendt i Motala Segelsällskaps källare som åter blivit en plats för bygge och reparationer av båtar.

Foto: Anders Törnström

Motala kommun2019-10-07 13:09

Det hela tog sin början på förra årets seglarläger då det dåliga vädret gjorde att man hittade på alternativa sysselsättningar.
– Då hade vi ett moment när vi skulle spåna om vad det finns för drivsätt på båtar. Det är ju propellrar, skovelhjul och liknande. Då kom Max (Lorenzo Johansson) på att man skulle ha fenor, som fisken. Så vi skissade på det lite för att sedan glömma bort det. Men Max var envis och stötte på. Han ringde mig och jag tänkte att det kanske kunde vara något man kan hjälpa till med,  berättar Heinz Dlouhy som är veteran, 80 år ung, i Motala Segelsällskap och med en gedigen bakgrund som konstruktör från sitt långa arbetsliv. 

Han skissade upp en möjlig lösning som de sedan byggde ihop.  Vad det handlar om är en framdrivningsenhet för vindsurfingbrädor, en enhet som man kallar för Max Speed. 
– Du vet, som med alla uppfinningar så funkar det inte från början. I från den första prototypen så är vi nu inne på andra varvet, säger Heinz, som ser en potential i att själva idén fungerar. Framdrivningssättet fungerar men nu är det bara en fråga om själva utformningen. 

Källaren i Motala Segelsällskaps (MSS) hus har fungerat som verkstad. En källare som det längre tillbaka i tiden byggdes båtar i. Där röjdes det upp inför projektet och bättre begagnade verktyg köptes in. Vilket gav ytterligare en positiv bieffekt att man nu kunde ta sig an att reparera de egna båtarna vid behov. Heinz Dlouhy stryker under att kunskapen om båtbyggande, reparationer och så vidare nu flyttas över till yngre generationer.
– Vi så att säga föryngrar den kunskapen. Det är det som är viktigt för en klubb, att vi får de unga intresserade. 

I MSS källare ligger den första prototypen för framdrivning av vindsurfingbrädor. En konstruktion mer gjord för att se om idén är genomförbar och fungerar. 
Är det här något ni tänker er få i produktion?
– Ja, nästa konstruktion. Den vi tänkt oss kommer att se helt annorlunda ut. Vi har redan en design, plasttillverkat. Som då kommer i en låda som man beställer på nätet. 

Heinz berättar vidare att man i konstruktionsarbetet har ett problem: 
– Att få brädor för test. Vi skulle behöva två eller tre vindsurfingbrädor så att vi har parallella prototyper som vi kan testa. Så vi vill uppmana folk som har brädor liggande, som de inte behöver längre, att sponsra oss med dem, att skänka dessa till oss. 

Max Lorenzo Johansson som kläckte idén till konstruktionen med fenor.
Max Lorenzo Johansson som kläckte idén till konstruktionen med fenor.
Karta: Motala
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!