"Platta pÄ mark ett hot mot tallarna"

Bygg pÄ plintar dÀr det finns tallar och hitta bÀttre trafiklösningar. Det Àr tekniska nÀmndens huvudinvÀndningar mot detaljplaneförslagen inför en Lalandia-etablering i Varamon i Motala.

Vi mÄste samtidigt skydda de trÀd som blir kvar, sÀger tekniska nÀmndens ordförande Agneta Niklasson (MP).

Vi mÄste samtidigt skydda de trÀd som blir kvar, sÀger tekniska nÀmndens ordförande Agneta Niklasson (MP).

Foto: Anders Törnström/arkiv

MOTALA 2018-05-29 11:00

Tekniska nÀmnden ansvar under planprocessen Àr att se till trafiksÀkerhetens och naturomrÄdenas intressen.

– Vi hade en lĂ„ng genomgĂ„ng av planförslagen under senaste sammantrĂ€det. Vi ser en del problem, men inte vĂ€rre Ă€n att de gĂ„r att Ă„tgĂ€rda, sĂ€ger nĂ€mndens ordförande Agneta Niklasson (MP).

Till grund för tekniska nÀmndens yttrande under samrÄdsprocessen lÄg tekniska förvaltningens synpunkter och dessa togs nu ograverade som nÀmndens egna.

Gemensamt i planförslagen för de mindre stugbyarna – mellan VĂ€ttershall och Sjövik, vid LindgĂ„rden och vid VildmarksvĂ€gens stora parkering – Ă€r uppfattningen att det gĂ„r att bygga pĂ„ platta. NĂ„got som tekniska nĂ€mnden motsĂ€tter sig med omsorg om tallbestĂ„ndet.

Man fruktar att schaktning för bottenplattor kan skada trÀdrötter och att plattorna i nÀsta steg minskar syret till rotsystemet. Och skadade trÀd kan innebÀra sÀkerhetsrisker. Rekommendationen blir istÀllet att bygga med pÄlning eller plint.

– TrĂ€d kommer att behöva fĂ€llas, samtidigt mĂ„ste vi skydda dem som ska finnas kvar, sĂ€ger Agneta Niklasson.

Och vad gĂ€ller trĂ€d som avverkas – det kan Ă€ven handla om ekar – anser nĂ€mnden att detaljplanerna Ă€ven ska innehĂ„lla text om kompensationsĂ„tgĂ€rder. NĂ€r tallar och ekar fĂ€lls ska minst tvĂ„ trĂ€d av samma art Ă„terplanteras.

TrafikfrÄgorna Àgnas stort utrymme i yttrandet. Tekniska nÀmnden vill att man ser över korsningen Mariebergsgatan-VaramovÀgen vilken blir sjÀlva entrén till Lalandias huvudstugby i Folkets park-omrÄdet. En fullstor rondell Àr att föredra, enligt nÀmnden.

För att höja sÀkerheten för Mariebergsskolans elever vill man se skyddade avslÀppningsplatser för elever som skjutas i bil, men ocksÄ att kollektivtrafiken slutar trafikera Mariebergsgatan.

BÀttre trafiklösningar krÀvs ocksÄ till Lalandias huvudanlÀggning i Furulid. Infarten till BadstrandsvÀgen vid McDonalds mÄste göras sÀkrare. LikasÄ behöver rondellen i korsningen med BadvÀgen byggas ut.

Generellt efterlyser tekniska nÀmnden sÀkrare gÄng- och cykelförbindelser Àn vad man kan utlÀsa i planförslagen.

– Vi fĂ„r anta att mĂ„nga Motalabor nu kommer att vĂ€lja att gĂ„ eller cykla till Varamon och dĂ„ bör Ă€ven det vanliga vĂ€gnĂ€tet göras sĂ€krare för dessa trafikanter. Vi vill dĂ€rför undvika gatuparkering och freda korsningar. Parkeringarna till Lalandias stugbyar placeras bĂ€st inom deras omrĂ„den, sĂ€ger Agneta Niklasson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om