Kraftigt ökad förlust för JC

Mölnlycke2003-08-15 13:51

Klädkedjan JC:s problem fortsätter. Förlusten ökar, intäkterna faller och sparprogrammet intensifieras.

JC-aktien föll på börsen sedan rapporten presenterats.

Under första halvåret i år gjorde JC en förlust på 76 miljoner kronor, att jämföra med den blygsamma förlusten på 2 miljoner kronor för motsvarande period förra året.

Samtidigt minskade försäljningen med nästan 7 procent till 807 miljoner kronor.

I Sverige, som är JC:s största marknad, ökade visserligen försäljningen med 1,5 procent. Men den totala svenska klädhandeln ökade samtidigt med 3,5 procent, vilket innebär att JC tappat marknadsandelar.

Förutom försäljningsminskningen förklaras JC:s resultatförsämring med negativa effekter av valutakursförändringar och olika kostnader av engångskaraktär, bland annat avvecklingskostnader. Dessa poster uppgår tillsammans till cirka 50 miljoner kronor.

Sedan november i fjol pågår ett åtgärdsprogram för att förbättra resultatet. Som ett led i det programmet varslades i maj 23 personer vid huvudkontoret i Mölnlycke om uppsägning.

"Arbetet med åtgärdsprogrammet fortsätter och intensifieras", skriver JC i delårsrapporten. Bland annat har JC de senaste månaderna beslutat om förändringar i organisationen.

JC pekar också på att bolagets försäljning och resultat varierar kraftigt under året:

"Säsongsvariationen gör att de första två kvartalen är JC:s svagaste vad gäller såväl försäljning som resultat. Tredje och fjärde kvartalet är de starkaste", skriver bolaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!