Han är tredje generationen handlare på orten och fick efter sin pappas plötsliga bortgång 2011 ta över kräftkokeriet Marcuskräftan som 18-åring. Sen dess har arbetslivet inneburit både toppar och dalar, men de senaste åren har leveranser till grossist ökat rejält och nu är tiden mogen för att utöka och bygga nytt.
– Det var en guppig färd de första åren, jag var ju så ung. Någon sa en gång "Gör alla misstag, men se fan till att de inte blir dyra" och visst har jag lärt mig massor, säger Mathias Svensson.
Just nu pågår ombyggnationen för fullt i den gamla Vivo-butiken i centrala Väderstad. På 1960-talet när Mathias farfar drev butik kokades kräftorna på innergården och tillagades sen av hans farmor i lägenheten på övervåningen innan de såldes nere i butiken. Mathias pappa startade upp kräftkokeriet i samma lokaler 2004 och kom med tiden också att kallas för "Kräftkungen" - ett smeknamn som Mathias med rätta nu kan ta över.
– Produktionsytan kommer att gå från 60 kvadratmeter till närmare 250 exklusive en delikatessbutik med försäljning av skaldjur över disk, säger Mathias stolt och visar runt i den pågående byggröran.
Verksamheten går därmed från att enbart ha sålt signalkräftor under säsong till att driva en helårsöppen butik med leveranser från Vättern och västkusten så gott som dagligen. Den gamla butiksentrén mot gatan kommer att få återuppstå och ytan för butiken planeras till cirka 30 kvadrat. Fokus kommer ligga på lokala råvaror och förutom skaldjur kommer det också finnas såser, röror och pajer i samarbete med Väderstad Centralkrog.
– Jag tycker man har ett ansvar på en liten ort att verkligen värna om det lokala. Det är skithäftigt det som händer här i Väderstad just nu, det finns sån optimism när det gäller företagande.
Innanför butiksdelen byggs en rensavdelning och ett större kyl- och fryslager. Det nya kokeriet kommer att ha mycket större kapacitet än tidigare.
– Förr kokade vi 60-70 kilo kräftor på 45 minuter, nu kommer vi kunna koka 300 kilo på samma tid. Jag ligger och tänker varje natt på hur mycket kräftor vi kommer kunna sälja...
Utökningen innebär också minst tre nya arbetstillfällen, varav en heltidsanställd och minst två säsongsanställda.
Hur ska ni gå runt när det inte är säsong?– På lågsäsong kommer vi satsa på havskräfta och krabba och till nyår på hummer. Och så räknar vi med ett tätt samarbete med lokala entreprenörer, till exempel kan man anordna jippon som provsmakningar för att locka folk utifrån.