Kritik mot broschyr för Gröna påsen

Barn ska inte leka med påsar av plast. Men Gröna påsen marknadsförs i Mjölby och Boxholm med hjälp av en bild på ett barn med en plastpåse på huvudet.

Påse på. Mjölbys reklamkampanj för återvinning.

Påse på. Mjölbys reklamkampanj för återvinning.

Foto:

Mjölby/Boxholm2014-10-10 06:00

Just nu delas startpaket ut till Mjölbys och Boxholms hushåll för att sortera komposterbart avfall. Hushållsavfall kan bidra till produktion av biogas och till att spridas ut på åkrar som gödsel.

En Correnläsare har reagerat på kommunernas marknadsföring av systemet. På reklampelare på stan – och i en broschyr som delas ut till alla hushåll – syns en bild på en pojke med en grön plastpåse på huvudet.

Hur tänkte ni då?

– Vi tyckte det var en härlig bild. Vår reklambyrå har samarbetat med en fotograf om omslaget och pojkens mamma var med vid fotograferingstillfället, berättar Johanna Wiklund, miljöutredare på Tekniska kontoret i Mjölby.

Tycker du att det är bra med en bild på ett barn med plastpåse på huvudet?

– Jag har inte hört kritiken tidigare. Ingen har reagerat när vi har visat runt bilden, säger Johanna Wiklund.

Mia Högberg, informatör på Mjölby kommun, tycker att det är beklagligt om bilden uppfattas på ett negativt sätt.

– Bilder tolkas olika av olika personer, det beror på hur man associerar. Vi såg det som en skojig bild. Avsikten är att skapa uppmärksamhet för en god sak, återvinning av sopor, säger Mia Högberg.

Hon tror dock att kommunen nästa gång väljer att ha en annan bild om en liknande broschyr ska framställas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!