Passagerarna oroas – "Hur ska vi komma till jobbet?"

Klockan är 7.20 en regnig måndag morgon vid Mantorp station. Tre killar kommer småspringande från pendeln till busskuren. Buss 653 kommer punktligt.

Det blir ingen plåtslagarutbildning för oss utan den här bussen, säger Soyldan Said, John Munkholm och Jesper Thyman när de väntar på bussen vid Mantorps station.

Det blir ingen plåtslagarutbildning för oss utan den här bussen, säger Soyldan Said, John Munkholm och Jesper Thyman när de väntar på bussen vid Mantorps station.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2022-04-11 07:00
undefined
Det blir ingen plåtslagarutbildning för oss utan den här bussen, säger Soyldan Said, John Munkholm och Jesper Thyman när de väntar på bussen vid Mantorps station.

– Vi är helt beroende av den här bussen, säger John Munkholm som tillsammans med Soyldan Said och Jesper Thyman går på plåtslagarutbildningen på Spångsholms bruk.

Hur de ska göra om linjen läggs ner vet de inte. Jesper föreslår att de åker från Mjölby, men inser snabbt att det ju är samma busslinje.

– Då blir det ingen plåtslagarutbildning mer, konstaterar han.

Några yngre kliver också på, bland annat Wilma som går på Kungshögaskolan. Med den här bussen kan hon åka hela vägen till skolan. För i Mjölby byter den nummer och kör tätortslinjen 356. Alternativet för henne är att gå till pendeltåget i Mantorp. Och sedan gå från pendeln till skolan. Inget som låter lockande för henne.

– Det är inte alla som kan få skjuts av föräldrarna, säger hon. 

undefined
Lia Wigren går på Ljunkan i Linköping och åker med buss 653 från Spångsholm till pendeln i Mjölby och vidare. Det är smidigt, tycker hon.

I Spångsholm går plåtslagarna av och Lia Wigren kliver på. Hon går i gymnasiet på Ljunkan i Linköping. Det är smidigt med buss och tåg, tycker hon. Hon får problem om linjen 653 som hon åker med varje dag skulle läggas ner.

– Att gå till Mantorp skulle ta en timme. De kan inte lägga ner den här bussen, säger Lia.

Vi är kanske tio personer, de flesta gymnasieelever. Det brukar vara lite fler, enligt henne. Kanske regnet får vissa att ta bilen en sån dag. Bussen kommer ut på gamla E4 i Sya. Där kliver fler på. 

653:an har åtta turer på vardagar, tre på morgonen, lika många på eftermiddagen och två mitt på dagen. De senare turerna trafikerar även köpcentrumet Depot. Det går att åka dit och handla och ta en senare buss tillbaka.

Linje 653 är en av de Mjölbybussar som Östgötatrafiken vill ersätta med beställningstrafik. Det gäller även tätortslinjen 354 som går till Slomarp.

undefined
Att gå till från stationen till jobbet på Cenova är inte lockande för Roro Saleh, Jovana Savic och Stefan Hermansson. Det skulle ta 25 minuter om buss 354 läggs ner.

På fredagseftermiddagen närmar sig klockan halv fyra. Vi är två som stiger på buss 354 intill Slomarps äldreboende och in mot centrum. Det är lite ödsligt i den stora bussen, men vid Egeby stiger en trio på som har avslutat arbetsveckan.

– Nej, de får inte lägga ner den här linjen, utbrister Roro Saleh och undrar hur hon ska komma till jobbet.

Hon och Jovana Savic och Stefan Hermansson jobbar på Cenova sedan en tid tillbaka. Cenova gör renrumstillverkade plastprodukter till sjukvården. Jovana och Roro bor i Linköping och Stefan i Motala. Alla åker tåg till Mjölby och nyttjar buss 354 till arbetsplatsen. Att gå skulle ta en halvtimma, uppför den långa backen på Skänningevägen.

undefined
Soyldan Said, John Munkholm och Jesper Thyman åker med bussen till sin plåtslagarutbildning på Spångsholms bruk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!