Väderstad var järnvägsknut

"Prärieexpressen" kallades tågen som gick från Mjölby till Hästholmen i början av 1900-talet. Då var Väderstad en järnvägsknut, med både smalspår och normalspårsjärnväg.

Så här såg ett persontåg ut vid Väderstad 1915.

Så här såg ett persontåg ut vid Väderstad 1915.

Foto: Sveriges Järnvägsmuseum

MJÖLBY2019-03-01 19:10

På Väderstad-Skänninge-Bränninge-Järnväg kunde man åka direkt mellan Väderstad och Linköping, med uppehåll i Bjälbo, Skänninge, Normlösa, Västerlösa och Bränninge. Den som ville vidare mot Hästholmen fick byta tåg i Väderstad, kanske för att sedan ta båten till Hjo och tåg vidare till Göteborg.

Historien om järnvägarna, stationshuset, järnvägshotellet i Hästholmen och den speciella Väderstadvagnen som har varit glassbar utanför Seattle, berättar Hans Blomberg i Hembygdsrådets årsbok 2019, utgiven för 39:e året.

Som vanligt består boken av ett antal artiklar om vitt skilda ämnen, som Mjölbys förste charkuterist, August i fläskboa, om torpmärkning i Högby, om Skänningepianisten och -kompositören Ebba Wirsén och om hur Skänninge styrdes på 1700-talet.

Bo Jansson bidrar med bilder från Kungsvägen i Mjölby, tagna 1967. Det är precis innan de gamla husen och broarna började rivas för att vägen skulle breddas, berättar han.

Återfunna handlingar har bidragit till ett par texter i årsboken. Per Kjellgren har hittat ett protokoll från det möte 1918 då Spångsholms baptistförsamling bildades. Ett barnbarn till den förre kantorn Folke Pettersson har hittat ett brev från 1947 som berättar historien om altartavlan i Västra Harg.

Tidigare har årsboken sålts i Mjölby bokhandel. Den är nyligen nerlagd, så nu sker försäljningen via hembygdsrådet och Monica Qvarnström. Hembygdsrådet består av tretton hembygdsföreningar i Mjölby kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!