Även tidigare i år hade personen ett skolprojekt tillsammans med elever i högstadiet.
– Det är lite märkligt och mer än jag kände till, säger Lena Lindgren, kultur- och fritidsstrateg på kommunen, och som även tidigare anlitat personen för flera uppdrag åt kommunen.
Nu har personens uppdrag, som valts ut efter en upphandling, stoppats efter att kommunen skaffat sig information om personens tidigare och aktuella brottsliga verksamhet.
– Vi har dragit tillbaka beslutet och vi kommer ta om hela processen nu när vi har alla fakta på bordet. Det kommer att bli en ny upphandling av den här beställningen, berättar Kristin Kellander som är ordförande (L) i kultur- och fritidsnämnden.
Personen har fått information om att kommunen upphävt den aktuella beställningen. Priset var 350 000 kronor.
– Orsaken att vi stoppat det är att det har tillkommit uppgifter efter att beslutet fattats, säger hon.
Kommer ni att ändra rutinerna när utomstående anlitas?
– Om du menar ta registerutdrag när vi upphandlar verksamhet så tror jag inte vi kan göra det. Det finns många anledningar till att man inte kan göra det. Vi tar ju utdrag på alla personer som arbetar med barn och unga, säger Kristin Kellander.
Tidigare i år hade personen och en annan extern person ett projekt tillsammans med högstadieelever i Mjölby kommun. Samtidigt var hen åtalad för stöld och narkotikabrott vid Linköpings åklagarkammare. Domen kom i mitten av mars. 80 dagsböter för egenmäktigt förfarande och ringa narkotikabrott. Vid två tidigare tillfällen de senaste två åren har personen dömts för narkotikabrott, bland annat för förberedelse till framställning av droger, samt drograttonykterhet.
När Corren i mars ställde frågor till förvaltningschefen framkom att kommunen inte haft kännedom om detta.
– Det här är helt nytt för mig. Det är jättesvårt att svara på hur vi ska hantera det här, sa förvaltningschefen Åsa-Karin Svensson.
Hon bad att få återkomma om hur man tänkte agera efter att ha gjort egen kunskapsinhämtning och fått fakta om personens förehavanden och utifrån det gjort en bedömning om eventuellt fortsatt engagemang för kommunen.
Kommunen gör inga rutinmässiga bakgrundskollar på personer som anlitas externt. Före anställning av skol- och förskolepersonal görs däremot körningar i belastningsregistret.
– I övrigt sker det beroende på uppdragets art. Om det är ett uppdrag som är av säkerhetsskyddskaraktär eller liknande så görs eventuellt en bakgrundskoll. Efter en avvägning mot den personliga integriteten, säger kommundirektör Andreas Capilla.
Det sker enligt honom väldigt sällan, och i så fall ska det finnas en oro för att personen ska verka för något brottsligt i uppdraget.
Corren har varit i kontakt med personen som fått besked av kommunen att det är just narkotikadomarna som ligger bakom att uppdraget avbeställts.
– Det är tråkigt och lite oväntat. Jag hade förstått om uppdraget inneburit att arbeta direkt med ungdomar, säger hen.