"Tufft för många familjer och man håller i pengarna"

Svensk Handel spår en tuff julhandel för handlarna. Vi gick ut för att höra hur det går för Mjölbys butiker i julruschen.

Anette Andersson och Eva Tränk på Röda korsets butik. "Vi har märkt ett ökande intresse för second hand", säger Eva.

Anette Andersson och Eva Tränk på Röda korsets butik. "Vi har märkt ett ökande intresse för second hand", säger Eva.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2023-12-22 11:00

Julhandeln kommer i år minska med 500 miljoner jämför med 2022, enligt Svensk Handels prognos. Hög inflation på såväl varor som tjänster samt höga ränteutgifter har medfört att konsumenternas köpkraft urholkats.

– Vi ligger säker på 30-40 procent mot föregående år. Den stora orsaken är ekonomin. Det är tufft för många familjer och man håller i pengarna. Sedan konkurrerar vi förstås med näthandeln och med sportbutikerna inne i Linköping, säger Duong Ha på Intersport.

undefined
På Intersport håller familjen Tisell på att prova ut vintersportutrustning. Hannes och Alice har åkt skidor förut, men nu ska de få lite proffsigare utrustning.

Efter juldagen startar annandagsrean på Intersport. Men Duong tror inte att kunderna håller i pengarna på grund av den kommande rean.

– Jag tror inte att man tänker så. Pengarna går till räkningar och mat. Går du in i en matbutik nu så har handlarna fullt upp. Julhandeln är en viktig månad och ska vara en bra månad för oss. Men sommarmånaderna är bättre när föreningslivet blomstrar.

undefined
Det har bara gått några veckor sedan Black week. "Den tar lite udden av julhandeln. Men de senaste åren har Black week mattats av. Folk är vana vid rabatter", säger Doung Ha på Intersport.

Inne i Ritchard Dabaghis butik Sweet står högar med cellofaninslagna korgar med te, godis och kaffe. Det är en av storsäljarna enligt honom.

– Det finns lite av varje i dem. Något som alla tycker om.

undefined
Ritchard Dabaghi är innehavare av butiken Sweet. "Jag tror inte att Black week fyller samma syfte längre. Kolla på USA. Det var dött och många företag gick i konkurs under Black week."

Han säger att han inte känner igen det Svensk Handel rapporterar om.

– Jag har inte märkt någon skillnad, men det kan skilja sig från bransch till bransch. Lite får man skylla sig själva när man har rea i mellandagarna. Folk handlar inte innan jul då.

Ritchard har en egen teori som skapar hopp hos de lokala handlarna.

– Jag tror att näthandeln kommer dö ut. Så fort fraktpriserna sticker väg så slutar folk handla på nätet.

undefined
För Klippet är julhandeln viktig menar ägare Dan Höglund. Men butiken står inte och faller med resultatet i december.

På nedre plan i Galleria Kvarnen hittar vi Klippet. Butiken drivs sedan ett och ett halvt år tillbaka av syskonen Dan och Marie Höglund.

– Jämfört med förra året går det bra för oss. Det vi kan se är att vi har färre kunder, men att de som hittar till oss handlar för mer pengar. Jag tror att de som verkligen har det tufft inte ens ger sig ut och handlar, säger Dan.

Julen är en viktig tid för Klippet.

– December är den månad vi har störst omsättning. Men det är inte så att vi står och faller med julhandeln.

undefined
"Hörlurar, högtalare och andra små artiklar säljer vi mycket av kring jul", säger vd Patrik Oskarsson på Elon ljud och bild.

Vid en jättestor teve på Elon ljud och bild hittar vi vd Patrik Oskarsson.

– Det vi ser generellt i vår kedja är att butiker i storstäder har det tuffare. Det är ett högre kostnadsläge, med dyrare huslån nu när räntorna stuckit iväg. Vi säljer ungefär som förra året här i Mjölby. Vi har märkt att man håller igen på de mest exklusiva varorna och köper inte de värsta prylarna.

I Svensk Handels rapport kan man läsa att var fjärde svensk planerar i år att inhandla någon julklapp second hand. Intresset för att handla begagnat är störst bland konsumenter i åldrarna 25–34 år.

undefined
Anette Andersson och Eva Tränk på Röda korsets butik. "Vi har märkt ett ökande intresse för second hand", säger Eva.

Inne på Röda korset på Kanikeplan håller Anette Andersson och Eva Tränk på att förbereda i butiken inför öppningsdags.

– Det går jättebra här. Det har det gjort hela hösten. Vi ser inte att det är någon speciell produkt som går bra, utan det är helheten. Det syns på dagskassan, säger Eva.

De senaste veckorna är det förstås julartiklar som gått bäst. Vad som säljer bra varierar menar Anette.

– Det är mycket ungdomar som kommer in. Studenter som ska starta upp ett eget boende brukar komma in i början av hösten och köpa köksprylar, men även i januari.

undefined
Snygg till jul utan att blir man ruinerad. "Vi hade en Armanikostym som en ung grabb kom in och köpte förra veckan. Han var så fin i den", säger Eva Tränk på Röda korset.

Det är andra julen sedan flytten till de nya lokalerna mitt emot gallerian.

– Vi ligger mer centralt. Vi har märkt en stor skillnad i försäljning efter flytten, säger Eva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!